Logo Instytutu
Polska wersja Polska wersja Polska wersja English version

(THE) ARTISTIC TRADITIONS OF NON-EUROPEAN CULTURE

Vol. 4:  Textiles of the Silk Road. Design and decorative techniques: from Far East to Europe, Beata Biedrońska-Słota & Aleksandra Görlich (eds.)

 

Contents: Introduction (Jerzy Malinowski; Aleksandra Görlich); PART ONE: EAST ASIA - Małgorzata Martini,  Kumihimo: An Ancient Art or a Present–Day One? The Gifts  of Mrs Midori Suzuki to the Japanese Art Collection in Kraków; Barbara Szewczyk, “How the Kimono Released Women from Corsets” –  Japonism in Fashion at the Turn of the 19th and 20th Centuries; Anna Bielak, The Kimono as a Fashion Phenomenon in Modern Japan and Beyond; Maria Cybulska, Tomasz Dróżdż,   Traditional Japanese Shibori and Contemporary Textile Design; Joanna Bodzek, To [Mend] A Reflection on the Lee Edelkoort Anti-Fashion Manifesto,  the Kimono Reconstruction Project – My Personal Vision on How Mended  Clothes Can Mean “Style” in the Future and How This is Connected  with the Boro Textiles of Japan; Ewa Orlińska-Mianowska, Reception of the Orient in the Eighteenth-Century European Silk Industry; PART TWO: CENTRAL ASIA - Marta Żuchowska, Transferring Patterns Along the Silk Road:  Vine and Grape Motifs on Chinese Silks in the 1st Millennium AD; Paweł Janik, The Faces from Noin Ula’s Embroidery – Xiongnu or Kushans ?;  Astrid Klein, The Language of Kučean Clothing:  A Comparative Study of Wall Paintings and Textilesl; PART THREE: FROM CENTRAL ASIA TO NEAR EAST  AND EUROPE – INFLUENCES - Kosuke Goto, The Celestial Lotus:  On the Sources of Ornamental Patterns Woven in Silk Samite; Maria Ludovica Rosati, Textiles Patterns on the Move: Looking at the Iconographical Exchanges  Along the Silk Route in the Pre-Modern Period as Cultural Processes; Beata Biedrońska-Słota, The Cross-Cultural Role of Textiles Exemplified by Textiles with Arabic Inscriptions and Some Other Motifs; Cemile Tuna, Silk Trade from Bursa to Krakow on the Silk Road; PART FOUR: TECHNIQUE AND TRADITION  THROUGHOUT ASIA  - Natalia Shabalina, Colour is a Sign of National Traditional Ornamental Art; Racep Karadag, Characterisation of Dyes, Metal Threads and Silk Yarns  from 16–18th-century Ottoman Silk Brocades.

 

Polish Institute of World Art Studies & Tako Publishing House, Warsaw–Toruń 2016  ISSN 2450-5692 (178 s.)

PSSO PSSO

Ostatnie publikacje

SPRAWOZDANIE I BIBLIOGRAFIA / REPORT AND BIBLIOGRAPHY 2000-2015
więcej
STUDIA I MONOGRAFIE / STUDIES AND MONOGRAPHS, T. 24
więcej
STUDIA I MONOGRAFIE / STUDIES AND MONOGRAPHS, T. 25
więcej

Ważna informacja

Zamknij
Ta strona używa plików cookies, aby ułatwić korzystanie z Serwisu. Jeżeli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. Więcej na temat plików cookies w Polityce cookies.