KOMUNIKAT ZARZĄDU POLSKIEGO INSTYTUTU STUDIÓW NAD SZTUKĄ ŚWIATA Nr 9 (36) Wrzesień 2015 roku
KOMUNIKAT ZARZĄDU POLSKIEGO INSTYTUTU STUDIÓW NAD SZTUKĄ ŚWIATA
Nr 9 (36)
Wrzesień 2015 roku
Oddział Warszawski
zaprasza w dniu 24 września, o godz. 18 na spotkanie autorskie dr Magdaleny Furmanik-Kowalskiej (PISnSŚ) w związku z wydaniem książki Uwikłane w kulturę. O twórczości współczesnych artystek japońskich i chińskich (Culture Trouble: The Contemporary Art of Japanese and Chinese Women). Prowadzenie dr Ewa Toniak.
Uzyskane granty i dofinansowania:
Korpus dzieł malarskich Henryka Siemiradzkiego (MNiSW - Narodowy Program Rozwoju Humanistyki – Tradycja) na okres 2015-2020, kier. prof. Jerzy Malinowski, gł. red. prof. Małgorzata Biernacka,
Digitisation and preservation of the manuscript collection at the Monastery of St Saviour in Old Jerusalem (British Library & Arcadia Foundation - "The Endangered Archives Programme") na okres 01.12.2015 - 31.05.2017, kier. prof. Ewa Balicka-Witakowska & dr Jacek Tomaszewski,
Dofinansowania wydawnicze dla 10 książek (MNiSW – finansowanie działalności upowszechniającej naukę) na lata 2015-2016.
Nowe książki:
Studia i Monografie / Studies and Monographs:
T. IX: Bogna Łakomska, Kolekcjonerstwo w dawnych Chinach (Collecting in China until XII century AD)
PISnSŚ & Wydawnictwo Tako, Warszawa-Toruń 2015; ISBN 978-83-62737-71-0 (s. 256)
T. X: Dominik Ziarkowski, Architektura staroruska w akwarelach Giacoma Quarenghiego (Old Russians architecture in Giacomo Quarenghi’s watercolors)
PISnSŚ & Wydawnictwo Tako, Warszawa-Toruń 2015; ISBN 978-83-62737-74-1 (s. 134)
Poza seriami:
Joanna Zaremba-Penk & Marcin Lisiecki (red.), Człowieczeństwo bez granic. Wymiary kultury w
twórczości Akiry Kurosawy (Humanity without borders. Dimensions of culture in the work of Akira Kurosawa)
Spis treści: Od redaktorów; Filmografia Akiry Kurosawy; ŁUKASZ A. PLESNAR, Samuraje i rewolwerowcy. Analiza porównawcza „Siedmiu samurajów” Akiry Kurosawy i „Siedmiu wspaniałych” Johna Sturgesa; DARIUSZ CZYWILIS, Strategie remiksowania dzieł Akiry Kurosawy we współczesnym komiksie na przykładzie serii „Usagi Yojimbo”; DAVID WEISS, Dekonstrukcja romantycznego obrazu feudalnej przeszłości Japonii: figury trickstera w
filmach „jidai geki” Akiry Kurosawy; MARCIN LISIECKI, Śmierć, lojalność, choroba. Egzystencjalne wątki we wczesnych filmach Akiry Kurosawy; DARIUSZ WOJCIECHOWSKI, „Skandal” Akiry Kurosawy: świat wartości w kulturze masowej; IGOR WYSOCKI, Zagadnienie prawdy w filmie „Rashomon” Akiry Kurosawy; MARTA WESOŁOWSKA, Muzyka do filmów Kurosawy. W hołdzie tradycji; ADRIANA WOSIŃSKA, Wizerunek kobiety i role żeńskich postaci w filmach Kurosawy; TOSHIKAZU SEGUCHI, Czy 70 lat po debiucie Akiry Kurosawy pojawi się polski „Sanshirō”? JOANNA ZAREMBA-PENK, Akira Kurosawa poza filmem.
Wydawnictwo Kirin, Bydgoszcz 2015; ISBN 978-83-62945-32-0 (s. 188)
Magdalena Furmanik-Kowalska, Uwikłane w kulturę. O twórczości współczesnych artystek japońskich i chińskich (Culture Trouble: The Contemporary Art of Japanese and Chinese Women).
Wydawnictwo Kirin, Bydgoszcz 2015; ISBN 978-83-62945-39-9 (s. 282)
Zarząd Oddziału Krakowskiego i Zarząd zapraszają na konferencje:
Textiles of the Silk Road. Design and decorative techniques from Far East to Europe
(program – załącznik 1)
Sztuka cerkiewna Rzeczypospolitej i krajów sąsiednich (Eastern Christian art in the Polish-Lithuanian Commonwealth and neighboring countries)
(program – załącznik 2)
Załącznik 1:
TEXTILES OF THE SILK ROAD. DESIGN AND DECORATIVE
TECHNIQUES – FROM FAR EAST TO EUROPE
11th–12th September 2015
The Manggha Museum of Japanese Art and Technology
ul. Konopnickiej 26, Krakow
CONFERENCE PROGRAMME
11th September 2015:
10:00
Opening:
Bogna Dziechciaruk-Maj (Head of the Manggha Museum)
Dr Beata Biedrońska-Słota (President of the Krakow Branch of the Polish Institute of World Art Studies)
PART ONE: EAST ASIA
10:10
Małgorzata Martini (Manggha Museum of Japanese Art and Technology / Polish Institute of World Art Studies): Kumihimo – an ancient art or a present-day one? The gifts of Midori Suzuki to the Japanese art collection in Krakow
10:45
Barbara Szewczyk (Lodz): The japonism in fashion on the turn of the 19th and 20th centuries
11:20
Anna Bielak (Manggha Museum of Japanese Art and Technology): Kimono as a fashion phenomena in modern Japan and beyond
11:55
Aleksandra Görlich (Manggha Museum of Japanese Art and Technology / Polish Institute of World Art Studies): Modern artists approach to Japanese traditional textile design techniques
12:25 – 12:40 coffee break
12:40
Dr Maria Cybulska, Tomasz Dróżdż (Lodz University of Technology): Traditional Japanese shibori and contemporary textile design
13:15
Ewa Orlińska-Mianowska (National Museum in Warsaw / Polish Institute of World Art Studies): Reception of the Orient in Eighteenth-century European Silk Industry
13:50
Joanna Bodzek (Stockholm): Travel through Japan for kimono – artist’s notes
14:30 – 15:30 lunch break
PART TWO: CENTRAL ASIA
15:30
Dr Marta Żuchowska (Institute of Archaeology, University of Warsaw): Transferring patterns between East and West. Grape-picking motive on archaeological textiles along the Silk Road
16:05
Paweł Janik (Antiquity of Southeastern Europe Research Centre Univerisity of Warsaw): The Faces from Noin Ula's embroidery – Xiongnu or Yuezhi?
16:40
Astrid Klein (Freie Universität Berlin): The Language of Kučean Clothing. - A comparative study of wall paintings and textiles
17:15
Dominika Kossowska (University of Warsaw): Woolen robe from grave no. 15 in Yingpan – analysis and interpretation
17:50
Karolina Krzywicka (Asia and Pacific Museum in Warsaw, Polish Institute of World Art Studies, International School of Costume and Fashion Design MSKPU): Ikat fabrics from Central Asia. Inspirations and modern interpretation of traditional patterns in contemporary fashion and design
18:30
discussion
19:00
dinner
12th September 2015
PART THREE: FROM CENTRAL ASIA TO NEAR EAST AND EUROPE - INFLUENCES
10:00
Kosuke Goto (Universität Tübingen): A case study of transfers of ornamental patterns between woolen taqueté and silk samite in the Silk Road
10:35
Dr Maria Ludovica Rosati (Genoa): Textiles patterns on the move
11:10
Dr Beata Biedrońska-Słota (Polish Institute of World Art Studies): Textiles as „cross-cultural phenomena” on the examples of the textiles with Arabic inscriptions
11:45
Paulina Moszczyńska (University of Gdańsk): Oriental Carpets in Italy – depictions of knotted textiles in religious painting c. 1300-1500
12:20
Asst. Prof. Cemile Tuna (İstanbul Kemerburgaz Üniversitesi): Silk trade from Bursa to Krakow on the Silk Road
13:00 – 14:00 lunch break
PART FOUR: TECHNIQUE AND TRADITION THROUGHOUT ASIA
14:00
Dr Natalia Shabalina (South-Ural State University, National Research University): Colour is a Sign of National Traditional Ornamental Art
14:35
Prof. Racep Karadag (Marmara University): Characterization of Dyes, metal treads and silk yarns from 16–18th-Century Ottoman Silk Brocades
15:10
Urszula Immamura (The National Museum in Cracow, Polish Institute of World Art Studies): TAPA; Cloth, textile or a kind of paper. Survey on a history and meanings of the exotic tapa`s objects from the collection of the National Museum in Cracow and the Czartoryski Museum
15:45
Dr Agnieszka Aysen-Kaim (University of Lodz / Polish Institute of World Art Studies): Picture recitation and storytelling with the scrolls of fabric, in some Asian traditions
16:15 discussion
20:00 multimedia presentation ATAK! by Joanna Hawrot and Katarzyna Widmańska
Załącznik 2:
Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata
Muzeum Okręgowe w Nowym Sączu
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego
Sztuka cerkiewna Rzeczypospolitej i krajów sąsiednich. Nowe perspektywy badawcze
Konferencja naukowa: Muzeum Okręgowym w Nowym Sączu: 1-3 października 2015
MIASTECZKO GALICYJSKIE, ul. Lwowska 226
Czwartek, 1 października 2015
Godz. 12 – 14.00
Rejestracja uczestników
Godz. 14.00 – 14.30
Robert Ślusarek: Dyrektor Muzeum Okręgowego w Nowym Sączu
Otwarcie konferencji
prof. dr hab. Waldemar Deluga: Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego/ wiceprezes Polskiego Instytutu Studiów nad Sztuką Świata
Wprowadzenie
Godz. 14.30 – 16.30
IKONY W POLSCE
ks. Marek Wojnarowski, Muzeum Archidiecezjalne w Przemyślu: Ikony w Muzeum Archidiecezjalnym w Przemyślu, nowa ekspozycja
Katarzyna Winnicka, Muzeum Historyczne w Sanoku: Ikony w Muzeum Historycznym w Sanoku, nowa ekspozycja i nowe nabytki
Paweł Sygowski, Lublin: Ikony Eleusy z Łopienki i monasteru Werchrackiego (obecnie w monasterze w Krechowie) - problemy ikonografii
Joanna Tomalska, Muzeum Podlaskie w Białymstoku: Ikony apostołów i proroków w cerkwiach na Podlasiu
16.30 – 17.00
Przerwa na kawę, herbatę
17.00 – 18.30
IKONOGRAFIA
dr Piotr Grotowski, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II: W poszukiwaniu bizantyńskiego widza - wybrane problemy w rekonstrukcji relacji nadawca – odbiorca
dr Justyna Sprutta, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego: Święci smokobójcy w sztuce dawnej Rusi
dr Nazar Kozak, Department of Art Studies, The Ethnology Institute, National Academy of Science of Ukraine: Akathistos cycle in Supraśl and a question of 'Bildwanderung' in Post Byzantine Art
19.30 –
KOLACJA I SPOTKANIE TOWARZYSKIE
Piątek 2 października
9. 30 – 11.00 – wizyta w galerii ikon w Muzeum Okręgowym w Nowym Sączu
11.00 – 13.00
IKONOGRAFIA
ks. biskup prof. dr hab. Michał Janocha, Uniwersytet Warszawski: Nieznana ikona Wjazdu do Jerozolimy z 1 połowy XVI wieku w Muzeum Archidiecezji Warszawskiej
prof. dr hab. Mirosław P. Kruk, Uniwersytet Gdański / Muzeum Narodowe w Krakowie: Ikona Wniebowzięcia Bogurodzicy w otoczeniu świętych trzech obrządków - apoteoza Matki Bożej, apoteoza Unii kościelnej, apoteoza dawnej Rzeczypospolitej
prof. Vladislav Grešlík, Prešovská univerzita v Prešove: Patrocíniá chrámov byzantsko-slovanského obradu v regióne Karpát a ich ikony
Bernadett Puskás, Nyíregyháza, Страсті з Волосянки та їх графічний прототип
13.00- 14.30
Przerwa obiadowa
14.30 – 16.30
SZTUKA CERKIEWNA XVII- XIX WIEKU
dr Agnieszka Gronek, Uniwersytet Jagielloński: Mieczysława Gębarowicza badania nad ukraińskim ikonostasem
dr Mariana Levytska, Instytut Etnologii NAN Ukrainy, Lwów: Cykl malarski Łukasza Dolińskiego w cerkwi Zaśnięcia Matki Bożej Ławry Poczajowskiej oraz barokowa tradycja pielgrzymek.
Anita Kunikowska, Uniwersytet Jagielloński: Recepcja stylu neobizantyńskiego na ziemiach polskich – nowe perspektywy badawcze
Angelika Brzostowska, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego: Postbizantyńskie cerkwie w Łodzi
16.30 – 17.00
Przerwa na kawę, herbatę
17.00 – 18.30
PRACE ZAKŁADU HISTORII SZTUKI CHRZEŚCIJAŃSKIEGO WSCHODU I NARODÓW RZECZYPOSPOLITEJ, UKSW i POLSKIEGO INSTYTUTU STUDIÓW NAD SZTUKĄ ŚWIATA
dr Magdalena Łaptaś, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego/ Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata : Ikonografia nubijska … i nie tylko
Iwona Brzewska, Żydowski Instytut Historyczny/ Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata: Inskrypcje hebrajskie w malarstwie tablicowym i cerkiewnym (XV- XVII w.)
Dominika Macios, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego: Badania nad kulturą Ormian w Polsce
18.30 – 19.00
DYSKUSJA I ZAKOŃCZENIE KONFERENCJI
Sobota 3 października
10.00 – 12.00 – wizyta w klasztorze klarysek w Starym Sączu
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Oddział Warszawski
http://www.facebook.com/pages/Polski-Instytut-Studi%C3%B3w-nad-Sztuk%C4%85-%C5%9Awiata/504390379582972
Anna Sembiring - administrator profilu (ankasembiring@gmail.com.).
Oddział Krakowski
https://www.facebook.com/PolskiInstytutStudiowNadSztukaSwiataKrakow?ref=hl
Aleksandra Görlich - administrator profilu (krakow@world-art.pl)
Składki
Zarząd gorąco prosi i przypomina członkom o płaceniu składek za okres od rejestracji Instytutu, to znaczy od lipca 2011 roku (normalna składka – 10 zł; ulgowa dla doktorantów – 5 zł, dla emerytów i rencistów – również ulgowa 5 zł, wprowadzona uchwałą zarządu od października 2012 roku). Składki stanową podstawowy fundusz, z którego możemy pokrywać koszty utrzymania lokalu Instytutu; czynsz za wynajem oraz rachunki za energię elektryczną i wodę to łącznie około 1000 zł miesięcznie.
Numer konta Instytutu w Credit Agricole Bank Polska:
24 1940 1076 3101 7420 0000 0000
----------------------------------------------------------------------------------------
„Lokal przy ul. Foksal 11 jest wykorzystywany na cele kulturalne przez Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata dzięki pomocy Miasta Stołecznego Warszawy – Dzielnicy Śródmieście.”