KOMUNIKAT ZARZĄDU POLSKIEGO INSTYTUTU STUDIÓW NAD SZTUKĄ ŚWIATA Nr 10 (37) Październik 2015 roku
KOMUNIKAT ZARZĄDU POLSKIEGO INSTYTUTU STUDIÓW NAD SZTUKĄ ŚWIATA
Nr 10 (37)
Październik 2015 roku
Zarząd i Zarządy Oddziałów Toruńskiego, Krakowskiego i Warszawskiego zapraszają na konferencje:
VI KONFERENCJA SZTUKI NOWOCZESNEJ W TORUNIU - PARYŻ I ARTYŚCI POLSCY 1945-1989
(program – załącznik 1)
EAST ASIAN THEATRES: TRADITIONS - INSPIRATIONS - EUROPEAN / POLISH CONTEXTS
(program – załącznik 2)
70 LAT NIEPODLEGŁOŚCI INDONEZJI”
(program – załącznik 3)
ZAŁĄCZNIK 1
VI KONFERENCJA SZTUKI NOWOCZESNEJ W TORUNIU - PARYŻ I ARTYŚCI POLSCY 1945-1989
7. 10. 2015 ŚRODA
09.30-10.15 Rejestracja uczestników, kawa
10.15-10.30 Otwarcie konferencji
10.30-11.10 Prof. Jerzy Malinowski (Uniwersytet Mikołaja Kopernika; PISnSŚ), Losy żydowsko-polskich artystów w Paryżu po 1944 roku
11.10-11.30 Prof. Swietłana Czerwonnaja (Uniwersytet Mikołaja Kopernika; PISnSŚ), Kowno (Kaunas) – Wilno (Vilnius) – Paryż: litewska, równoległa do polskiej, emigracja artystyczna podczas i po II wojnie światowej
11.30-12.00 Dyskusja i przerwa na kawę
12.00-12.20 Prof. Piotr Marciniak (Politechnika Poznańska; PISnSŚ), Aleksandra Raniewicz (Politechnika Poznańska), Polska emigracja architektoniczna we Francji po II wojnie światowej i jej wpływ na kształtowanie przestrzeni
12.20-12.40 Aleksandra Błonka (Katolickim Uniwersytet Lubelski), Jerzy Brodnicki - Van Haardt – jeden artysta, dwie biografie
12.40-13.00 Dorota Szomko-Osękowska (Muzeum Historyczne, Sanok), Jan Ekiert – artysta cichego głosu
13.00-13.20 Ewa Ziembińska (Muzeum Narodowe w Warszawie; PISnSŚ), Polskie rzeźbiarki w Paryżu po 45’.
13.20-14.00 Dyskusja
14.00-15.00 Obiad
15.00-15.20 Dr Katarzyna Kulpińska (Uniwersytet Mikołaja Kopernika; PISnSŚ), Twórczość graficzna i działalność wydawnicza Franciszka Prochaski.
15.20-15.40 Dr Paweł Ignaczak (Muzeum Narodowe, Poznań), Polscy graficy we Francji po 1945 r. w zbiorach artystycznych Biblioteki Polskiej w Paryżu
15.40-16.00 Prof. Tomasz Gryglewicz (Uniwersytet Jagielloński), Motywy paryskie w twórczości Jana Lebensteina jako obraz upadku człowieka w wielkim mieście
16.00-16.20 Irina Gavrash (Uniwersytet Gdański; PISnSŚ), Naczynia połączone. Polski i francuski okresy twórczości Waleriana Borowczyka
16.20-16.50 Dyskusja i przerwa na kawę
16.50-17.10 Dr Dorota Grubba-Thiede (PISnSŚ), Od „Ściany płaczu” przez afirmatywną partycypację do sytuacjonistycznego „szeptu”: notatki o paryskich działaniach Wostana, Aliny Szapocznikow, Wandy Czełkowskiej oraz Andrzeja Wojciechowskiego w latach 1946-1973.
17.10-17.30 Dr Katarzyna Lewandowska (Uniwersytet Mikołaja Kopernika; PISnSŚ), Czarne słońce, białe księżyce - śmierć w sztuce Aliny Szapocznikow i Angeliki Markul
17.30-17.50 Marlena Przybył (Université de Nantes), Papiers déchirés Edwarda Barana
17.50-18.10 Dr Małgorzata Stępnik (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej; PISnSŚ), Owocne nieistnienie. Piotr Szmitke i paryskie simulacrum.
18.10-19.00 Dyskusja
19.00 Kolacja
8. 10. 2015 CZWARTEK
10.00-10.20 Prof. Tomasz de Rosset (Uniwersytet Mikołaja Kopernika), Paryż artystów Polski Ludowej
10.20-10.40 Anna Zelmańska-Lipnicka (Akademia Sztuk Pięknych, Gdańsk), Janusz Strzałecki - rewizje twórczości w świetle pomysłu utworzenia w Paryżu Szkoły Kopii, jako oddziału Państwowej Szkoły Sztuk Pięknych w Gdańsku.
10.40-11.00 Dr Hubert Bilewicz (Uniwersytet Gdański), Paryskie za(o)patrzenie szkoły sopockiej
11.00-11.20 Dr Małgorzata Geron (Uniwersytet Mikołaja Kopernika; PISnSŚ), Roman Zrębowicz „O nowoczesnym malarstwie francuskim. Wspomnienia i refleksje paryskie” (1959)
11.20-11.50 Przerwa na kawę
11.50-12.10 Dr Ewa Bobrowska (Paryż), Polski Paryż artystyczny 1945-1955: starzy i młodzi wobec mitu artystycznej stolicy świata
12.10-12.30 Dr Piotr Majewski (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej; PISnSŚ), Podróż Pierre'a Restany'ego do Polski w 1960 r. i jej echa w pismach krytyka
12.30-13.00 Dyskusja
13.00-14.00 Obiad
14.00-14.20 Magdalena Sawczuk (Université Paris-Sorbonne; Galerie Roi Doré w Paryżu), Wygnani z raju. Nieznane oblicza polskiej sceny artystycznej w Paryżu w latach 1945-1989
14.20-14.40 Dr Agnieszka Kluczewska-Wójcik (PISnSŚ), Dossier polonais" de la Galerie L'Ollave de Lyon
14.40-15.00 Prof. Jerzy Uścinowicz (Politechnika Białostocka; PISnSŚ), Podziemie ikony w Paryżu
15.00-15.20 Dr Karolina Zychowicz (Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa), Współpraca pomiędzy Galerią Louise Leiris w Paryżu a CBWA „Zachęta”. Wystawy Pabla Picassa (1965, 1968) i André Beaudina (1968)
15.20-16.00 Przerwa na kawę
16.00-16.20 Dr Małgorzata Krzyżanowska (PISnSŚ), Egzystencjalizm w grafice krakowskiej
16.20-16.40 Dr Małgorzata Reinhard-Chlanda (Akademia Sztuk Pięknych, Kraków; PISnSŚ), Włodzimierz Hodys - między Paryżem a Krakowem
16.40-17.00 Dr Anna Dzierżyc-Horniak (PISnSŚ), „Interesem jest sztuka polska, ale inaczej jej nie zobaczymy, jak w zestawieniu z tym, co robi się na świecie…”. Galeria Foksal a polsko-francuskie relacje artystyczne
17.00-17.20 Anna Grabowska-Konwent (Muzeum Narodowe, Poznań), Roman Cieślewicz – meandry wyobraźni w archiwalnym porządku
17.20-18.00 Dyskusja
18.30 - Kolacja
9. 10. 2015 PIĄTEK
10.00-10.20 Dr Ewa Toniak (Akademia Teatralna, Warszawa; PISnSŚ), Alina Ślesińska i André Bloc: przypis do geografii artystycznej PRL
10.20-10.40 Prof. Jolanta Dąbkowska-Zydroń (Uniwersytet Artystyczny, Poznań), Udział twórców polskich w Międzynarodowym Ruchu PHASES
10.40-11.00 Dr Agnieszka Kuczyńska (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej), Zbigniew Makowski - francuskie kontakty i inspiracje
11.00-11.20 Henryka Milczanowska (Fundacja Polish Artists in the World, Warszawa), Nic obiektywnie istniejącego. Arika Madeyska - szkic do portretu
11.20-11.40 Dyskusja i kawa
11.40-12.00 Prof. Jan Wiktor Sienkiewicz (Uniwersytet Mikołaja Kopernika; PISnSŚ), Przed i paryska twórczość Joanny Wierusz-Kowalskiej-Turowskiej
12.00-12.20 Prof. Eleonora Jedlińska (Uniwersytet Łódzki; PISnSŚ), Zofia Lipecka (1957) - sztuka wobec nieskończonej harmonii Chaosu
12.20-12.40 Dr Anna Rudek-Śmiechowska (Narodowe Centrum Kultury, Warszawa), Grypsy o dniu dzisiejszym. Graficzne wypowiedzi Michała Batorego
12.40-13.00 Dr Łukasz Sadowski (Akademia Sztuk Pięknych, Łódź; PISnSŚ), Andrzej Adam Sadowski – polski fotorealista w Paryżu
13.00-13.20 Dyskusja i zakończenie konferencji
13.20 Obiad
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ZAŁĄCZNIK 2
EAST ASIAN THEATRES: TRADITIONS - INSPIRATIONS - EUROPEAN / POLISH CONTEXTS Krakow, 20-22 October 2015
PROGRAM
Day one – Tuesday, 20th October 2015
9:30 – Registration
Coffee
10:00 – Opening
Bogna Dziechciaruk-Maj – Director of Manggha Museum of Japanese Art and
Technology
Prof. Jerzy Malinowski – President of Polish Institute of World Art Studies
10:15 – Visiting exhibition accompanying EATh International Conference "Actors, Puppets,
and Shadow Play Theatre in China and Japan" curated by Małgorzata Martini
11:00-12:20 – Session 1
11:00-11:20 – Prof. Wang Yun, Shanghai Theatre Academy, China:
Justice and Rightness or Yi: The Fate of Deconstructing of The Orphan of
Zhao in Europe
11:20-11:40 – Prof. Baik Seung Suk, Yeungnam University, Korea:
Imagined Geographies of City Space in 1942: Seoul, Shanghai, Warsaw,
Tokyo
11:40-12:00 – Prof. Hiroshi Komatsu, Waseda University, Japan:
Similarity and Difference – Japanese cinema on the borderline 1907-1923
12:00-12:20 – Discussion
12:20-13:20 – Lunch
13:20-15:20 – Session 2
13:20-13:40 – Dr. Bogna Łakomska, Academy of Fine Arts in Gdańsk, the State Ethnographic
Museum in Warsaw, Polish Institute of World Art Studies, Poland:
Performances for the underground spirits
13:40-14:00 – Mary E. Hirsch, Member of Chinoperl (Chinese Oral and Performance
Literature) and AAS (Association for Asian Studies), USA:
What Does Popular Chinese Shadow Theater Tell Us?
14:00-14:20 – Prof. Beata Kubiak Ho-Chi, University of Warsaw, Polish Institute of World Art
Studies, Poland:
Tragedy and the tragic in Japanese puppet theatre: imported or native categories?
14:20-14:40 – Dr. Joanna Wasilewska, Director of Asia and Pacific Muesuem in Warsaw,
Polish Institute of World Art Studies, Poland:
Puppet in the Museum: Second Life
14:40-15:00 – Marianna Lis, Institute of Art of the Polish Academy of Sciences, Polish
Institute of World Art Studies, Poland:
Wacinwa: Chinese-Javanese Shadow Puppet Theatre
15:00-15:20 – Discussion
15:20-16:00 – Coffee break
16:00-18:00 – Session 3
16:00-16:20 – Prof. Estera Żeromska, Adam Mickiewicz University in Poznań, Polish Institute
of World Art Studies, Poland:
Some reflection on "Mask" by Mori Ōgai
16:20-16:40 – Prof. Insoo Lee, Korean National Research Center for the Arts, Korea National
University of Arts, Korea:
Jaram Lee’s Pansori Brecht: An Intercultural Call from the Third World
16:40-17:00 – Dr. Jadwiga Rodowicz, Polish Institute of World Art Studies, Poland:
Reception of Tadeusz Kantor's works in Japan, between 1976-2015, an
introduction
17:00-17:20 – Discussion
17:20-17:40 – Dr. Iga Rutkowska, Adam Mickiewicz University in Poznań, Polish Institute of
World Art Studies, Poland:
Researches on Polish Reception of East Asian Theater on Example of
Zbigniew Osiński’s Work.
17:40-18:00 – Dr Iga Rutkowska – promotion of the book : “Jerzy Grotowski's Journeys to the
East" (Translated from Polish by Andrzej Wojtasik and Kris Salata, Edited
by Kris Salata, Polish text edited by Iga Rutkowska, Routledge, Holstebro -
Malta - Wrocław - London - New York 2014) by Prof. Zbigniew Osiński.
18:00-19:00 – Free time
19:00-20:00 – Evening meal
20:00-21:40 – Movie show:
Nastasja, dir. Andrzej Wajda, Poland/Japan, 1994, 100 min.
Day two – Wednesday, 21st October 2015
09:00-11:20 – Session 4
09:00-09:20 – Prof. Sun Mei, National Central University, Taiwan (ROC):
The Tradition and Modern Transformation of Indigenous Chinese Theatre or
Xiqu
09:20-09:40 – Dr. Irene Wegner, Asia Intercultura e.V., Germany:
Visual humour in traditional Chinese theatre. On the rootes, structure and
meaning of Chou facial make-up
09:40-10:00 – Prof. Kim Kee-hyung, Korea University, Korea:
The Characteristics and Meanings of North Korean Changgeuk
10:00-10:20 – Prof. Chan E. Park, The Ohio State University, USA:
Singing p’ansori, theater of imagination
10:20-10:40 – Marta Wesołowska, Adam Mickiewicz University in Poznań, Poland:
The role of women in musical life in early and medieval Japan. From
Naikyōbo performers to shirabyōshi dancers
10:40-11:00 – Discussion
11:00-11:20 – Coffee break
11:20-13:40 – Session 5
11:20-11:40 – Dr. (hab.) Marta Steiner, University of Wrocław, Poland:
Corporeal mode of acting on the xiqu stage
11:40-12:00 – Prof. Li Wei, Shanghai Theatre Academy, China:
On the Woman Consciousness in Contemporary Xiqu in China
12:00-12:20 – Dr. Li Ying, The University of Tuscia, Italy:
Theatre and Politics in China (PRC) in the recent years
12:20-12:40 – Dr. (hab.) Ewa Rynarzewska, University of Warsaw, Poland:
From a village clown to a celebrity: transformations of the Korean actor
during the Japanese occupation (1910-1950)
12:40-13:00 – Prof. Lee Sang Woo, Korea University, Korea:
Between the Art and the Scandal. The Actress and the Scandal in Early
Modern Korean Theatres
13:00-13:20 – Prof. Kei Hibino, Seikei University, Japan:
Making Comedy Naturalized and Vulgar: the Theatre of Soganoya Gorô, the
Japanese King of Kigeki
13:20-13:40 – Dr. Jakub Karpoluk, Polish-Japanese Academy of Information Technology,
Polish Institute of World Art Studies, Poland:
The waki actor. Mobility of roles & acting techniques in the Japanese noh
theatre
13:40-14:00 – Discussion
14:00-15:00 – Lunch
15:00-17:00 – Session 6
15:00-15:20 – Maurycy Gawarski, Polish Institute of World Art Studies, Poland:
Chinese Opera Theatrical Poster in Beijing in the First Half of the Twentieth
Century
15:20-15:40 – Dr. Magdalena Furmanik-Kowalska, Polish Institute of World Art Studies,
Poland:
Chinese opera as a significant element of contemporary artworks
15:40-16:00 – Aleksandra Görlich, Manggha Museum of Japanese Art and Technology, Polish
Institute of World Art Studies, Poland:
Kaoyo Gozen and attendants – relationships between costumes of the
Kabuki actors and their woodblock-print illustrations
16:00-16:20 – Monika Lecińska-Ruchniewicz, Adam Mickiewicz University in Poznań, Poland:
Entering the "world of dreams" – Interior and exterior of Takarazuka Grand
Theater
16:20-16:40 – Klaudia Adamowicz, Jagiellonian University, Poland:
Searching for the fantasy world – the theater of Takarazuka
16:40-17:00 – Discussion
17:00-17:20 – Coffee break
17:20-19:00 – Session 7
17:20-17:40 – Yoko Fujii Karpoluk, University of Warsaw, Poland:
Revived nō dramas Unrin’in and Yuki oni – Issues and Perspectives
17:40-18:00 – Prof. Inoue Takashi, Shirayuri College, Japan:
The Particularity and New Possibilities of Mishima’s Dramas
18:00-18:20 – Dr. Joanna Wolska-Lenarczyk, Jagiellonian University, Poland:
A Concept of Romantic Heroism in Mishima Yukio's Play "My Friend Hitler"
18:20-18:40 – Maciej Szatkowski, Nicolaus Copernicus University, University of Warsaw,
Poland:
Shuibianba 水边吧 – independent and experimental theater from
Guangzhou and its social context
18:40-19:00 – Discussion
19:00-19:45 – Free time
19:45-20:30 – Evening meal
20:30-21:30 – Movie show with commentary:
Prof. Hiroshi Komatsu, Japanese Cinema in the Early Twentieth Century
Day three – Thursday, 22nd October 2015
09:00-10:40 – Session 8
09:00-09:20 – Dr. Barbara Kaulbach, Goethe-Institut Glasgow, United Kingdom:
Chinese Theatre at the crossroad – Ouyang Yuquian (1889-1962) and the
West
09:20-09:40 – Dr. Martin Nordeborg, University of Gothenburg, Sweden:
Translated Western Plays as a Symbol of Modernity in Japan of the 1920s –
The Case of Strindberg’s "Miss Julie"
09:40-10:00 – Dr. Emi Yagishita, Waseda University, Japan:
Sada Yacco and Hanako’s Performances: Images of Exotic Japan in the West
in the Early Twentieth Century
10:00-10:20 – Dr. Markéta Hánová, National Gallery in Prague, Czech Republic:
Sada Yakko and the reception of Japanese theater in the context of Czech
Japonisme
10:20-10:40 – Discussion
10:40-11:00 – Coffee break
11:00-13:00 – Session 9
11:00-11:20 – Monika Chudzikowska, Theatre Museum in Warsaw, Poland:
Staging and acting "in the Chinese manner." "The Yellow Jacket" by G.C
Hazelton and J. H. Benrimo on the Polish stage
11:20-11:40 – Katarzyna Wodarska-Ogidel, Theatre Museum in Warsaw, Poland:
Recipe for the fairy tale – a Japanese performance made by polish P.O.W.'s
in 1941
11:40-12:00 – Katarzyna Deja, Jagiellonian University, Poland:
"Kesa" by Józef Jankowski as an example of transculturality in Polish
Modernism
12:00-12:20 – Katarzyna Bester, Jagiellonian University, Małopolska Garden of Arts, Poland: Translation as a strategy of intercultural transfer in theatre practice. A case
study of Tsubouchi Shōyō's "Hamlet" and "The Piano Tuner" by Jadwiga
Rodowicz / Tessenkai Theater Company
12:20-12:40 – Dr. Wiesna Mond-Kozłowska, Polish Society of Anthropology of Dance, Poland:
Western Aesthetic Needs Turned to the Noh Theatre
12.40-13.00 - Disscussion &
Closing Assesment
13:00-14:00 – Lunch
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ZAŁĄCZNIK 3
PROGRAM OGÓLNOPOLSKIEJ KONFERENCJI NAUKOWEJ „70 LAT NIEPODLEGŁOŚCI INDONEZJI” | |||
Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie, ul. Solec 24 | |||
23 października 2015 r.
| |||
Sesja I | |||
moderator: | |||
09:30 | Otwarcie | ||
09:40 | Michał Sęk | Od uzyskania niepodległości do dziś. 70 lat rozwoju społeczno-ekonomicznego Indonezji z perspektywy regionów
| |
10:00 | Aleksandra Mikulska | Funkcjonowanie systemu Międzynarodowej Współpracy Rozwojowej w Indonezji
| |
10:20 | Tatiana Andrusewycz, Olga Masalkina | Bilans polityki zewnętrznej po rocznej prezydencji Joko Widodo na przykładzie członkostwa Indonezji w stowarzyszeniach regionalnych i międzynarodowych
| |
10:40 | Anna Stępień | Indonesia harusnya negara persatuan, bukan kesatuan! – państwo i region w narracjach działaczy ruchów rewitalizacji kultury Minahasa | |
11:00 | Anna Marta Maćkowiak | Pluralizm religijny w Indonezji i sposoby radzenia sobie z nim. Przykład Lomboku | |
11:20 | Dyskusja | ||
11:30 | Przerwa | ||
Sesja II moderator: prof. Małgorzata Jarmułowicz | |||
11:45 | Przemysław Wiatrowski | Kulturowe uwarunkowania indonezyjskiej i polskiej frazeologii
| |
12:05 | Marcin Kończal | Międzypokoleniowe spory matki i córki na przykładzie powieści Okky Madasari pt. Entrok
| |
12:25 | Dr. Teija Gumilar, Daria Zozula | Odrodzenie naukowej współpracy polsko-indonezyjskiej po normalizacji stosunków dwustronnych pomiędzy Polską a Indonezją
| |
12:45 | Dawid Martin | Kontakty muzyczne PRL-u z Republiką Indonezji w dobie rządów prezydenta Sukarno
| |
13:05 | Marzanna Popławska | Element dyscyplinarnego kanonu – etnomuzykologiczne badania w Indonezji | |
13:25 | Dyskusja | ||
13:35 | Przerwa obiadowa | ||
Sesja III | |||
moderator: dr Przemysław Wiatrowski | |||
14:30 | Maria Szymańska- Ilnata | Talempong – instrument o „dwóch obliczach”, jako przykład współczesnych przemian w kulturze muzycznej Sumatry Zachodniej
| |
14:50 | Renata Lesner-Szwarc | Współczesna kultura taneczna północnej Bali (przykład regencji Buleleng)
| |
15:10 | Małgorzata Jarmułowicz | Performatywny wymiar kultury plemiennej na Sumbie
| |
15:30 | Marianna Lis | Wayang o najnowszej historii Indonezji na przykładzie spektakli Wayang Revolusi i Wayang Republik | |
15:50 | Dyskusja | ||
16:00 | Przerwa | ||
Sesja IV | |||
moderator: dr Marzanna Popławska | |||
16:15 | Joanna Wacławek | Krajobraz z niepodległością w tle
| |
16:35 | Krzysztof Morawski | O batiku w powojennej Indonezji
| |
16:55 | Tomasz Madej | Święte znaki przodków – renesans tatuażu etnicznego w Indonezji
| |
17:15 | Karolina Ufa | Przywilej białej skóry – kosmetyki wybielające w Indonezji | |
17:35 | Dyskusja | ||
18:00 | Zamknięcie obrad | ||
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Oddział Warszawski
http://www.facebook.com/pages/Polski-Instytut-Studi%C3%B3w-nad-Sztuk%C4%85-%C5%9Awiata/504390379582972
Anna Sembiring - administrator profilu (ankasembiring@gmail.com.).
Oddział Krakowski
https://www.facebook.com/PolskiInstytutStudiowNadSztukaSwiataKrakow?ref=hl
Aleksandra Görlich - administrator profilu (krakow@world-art.pl)
Składki
Zarząd gorąco prosi i przypomina członkom o płaceniu składek za okres od rejestracji Instytutu, to znaczy od lipca 2011 roku (normalna składka – 10 zł; ulgowa dla doktorantów – 5 zł, dla emerytów i rencistów – również ulgowa 5 zł, wprowadzona uchwałą zarządu od października 2012 roku). Składki stanową podstawowy fundusz, z którego możemy pokrywać koszty utrzymania lokalu Instytutu; czynsz za wynajem oraz rachunki za energię elektryczną i wodę to łącznie około 1000 zł miesięcznie.
Numer konta Instytutu w Credit Agricole Bank Polska:
24 1940 1076 3101 7420 0000 0000
----------------------------------------------------------------------------------------
„Lokal przy ul. Foksal 11 jest wykorzystywany na cele kulturalne przez Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata dzięki pomocy Miasta Stołecznego Warszawy – Dzielnicy Śródmieście.”