KOMUNIKAT ZARZĄDU POLSKIEGO INSTYTUTU STUDIÓW NAD SZTUKĄ ŚWIATA Nr 5 (44) Maj 2016 roku
KOMUNIKAT ZARZĄDU POLSKIEGO INSTYTUTU STUDIÓW NAD SZTUKĄ ŚWIATA
Nr 5 (44)
Maj 2016 roku
Zarząd
zaprasza na:
Ogólnopolskie Seminarium Sztuki Nowoczesnej
w dniu 14 maja (sobota) 2016 roku o godz. 11 z wykładem Dominiki Macios (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego) Leopold Gaszczyk - nieznany fotograf z Aleppo
Na posiedzeniu w dniu 26 kwietnia Rada Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika jednogłośnie zatwierdziła uchwałę w sprawie nadania kol. dr Joannie Kucharzewskiej stopnia doktora habilitowanego. Podstawą habilitacji była książka Współczesna architektura i urbanistyka Pekinu w kontekście warunków politycznych. Państwo wobec dziedzictwa kulturowego (Toruń 2015). Po raz pierwszy w Polsce sztuka Azji stała się tematem pracy habilitacyjnej.
SPRAWOZDANIE z sympozjum naukowego
UKRAIŃSKO-POLSKIE ARCHITEKTONICZNE WIZJE: SPOJRZENIE POPRZEZ CZASY I EPOKI / УКРАЇНСЬКО-ПОЛЬСЬКІ АРХІТЕКТУРНІ ВІЗІЇ: ПОГЛЯД КРІЗЬ ЧАСИ ТА ЕПОХИ
Charków 15-16 kwietnia 2016
W dniach 15-16 kwietnia br. przedstawiciele Polskiego Instytutu Studiów nad Sztuką Świata wzięli udział w sympozjum "Polsko-ukraińskie wizje architektoniczne" w Charkowie. Organizatorami sympozjum byli Charkowski Narodowy Uniwersytet Gospodarki Miejskiej im. O. M. Beketowa (Ukraińsko-Polskie Centrum Kultury i Edukacji oraz Biblioteka Naukowa), Charkowski Narodowy Uniwersytet im. W. N. Karazina (Centralna Biblioteka Naukowa) oraz charkowska organizacja obwodowa Narodowego Związku Architektów Ukrainy. Finansowego wsparcia udzielił Konsulat Generalny Rzeczypospolitej Polskiej w Charkowie. Konferencję przygotowała prof. Lubov Zhvanko, dyrektor Ukraińsko-Polskiego Centrum Kultury i Edukacji.
Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata reprezentowało pięciu przedstawicieli: prezes PISSŚ prof. dr hab. Jerzy Malinowski, dr hab. Joanna Kucharzewska, dr Wioletta Brzezińska-Marjanowska, dr Michał Pszczółkowski oraz mgr Irina Gavrash. J. Malinowski i I. Gavrash przedstawili działalność PISnSŚ, dotychczasowy dorobek instytucji oraz perspektywy dalszego rozwoju. J. Kucharzewska i W. Brzezińska-Marjanowska omówiły wyniki projektu badawczego, poświęconego rezydencjom na ziemiach wschodnich dawnej Rzeczypospolitej - Wołyniu i Podolu, M. Pszczółkowski przedstawił natomiast zagadnienie nurtu narodowego tradycjonalizmu w architekturze polskiej lat dwudziestych XX wieku na przykładzie realizacji na terenach Kresów Południowo-Wschodnich. Wśród pozostałych referatów, wygłoszonych przez badaczy ukraińskich, na szczególną wzmiankę zasługują m.in. wystąpienia prof. Lubov Zhvanko (Aleksander Rzepiszewski - los architekta na tle epoki), prof. Olgi Myhajlyshyn, kierownik Katedry Architektury i Projektowania Wnętrz Narodowego Uniwersytetu Gospodarki Wodnej w Równem (Franciszek Kokesz - twórczość dla międzywojennego Wołynia) czy też prof. Svitlany Lindy, kierownik Katedry Designu i Podstaw Architektury Narodowego Uniwersytetu "Politechnika Lwowska" we Lwowie (Poszukiwania polskiej identyfikacji w architekturze Lwowa na przełomie XIX i XX wieku).
W związku z sympozjum zorganizowano kilka interesujących wydarzeń towarzyszących. Należała do nich wystawa prac studenckich, przedstawiająca architektoniczne rysunki projektów, realizowanych przez polskich architektów w Charkowie i innych miastach ukraińskich, mi.in. hotel "Astoria" w Charkowie (proj. Aleksander Rzepiszewski), teatr w Charkowie (proj. Bolesław Michałowski) czy opera we Lwowie (proj. Zygmunt Gorgolewski). Z kolei na wystawie "Polskie tradycje w architekturze Charkowa" przedstawiono sylwetki architektów charkowskich polskiego pochodzenia, jak Aleksander Rzepiszewski, Włodzimierz Pokrowski, Bolesław Michałowski czy Marian Charmański. Biblioteka uniwersytecka zorganizowała wystawę posiadanych poloniców. Zaprezentowano także wystawę projektów studenckich Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie i Uniwersytetu Charkowskiego im. O.M. Beketowa, wśród których znalazły się m.in. projekty zespołu wjazdowego na teren poświęcony ofiarom sowieckiego totalitaryzmu - żołnierzom i oficerom Wojska Polskiego, pomordowanym w Charkowie w 1940 roku.
Należy podkreślić, że sympozjum zostało przygotowane z dużym profesjonalizmem i zaangażowaniem, a zainteresowanie strony ukraińskiej dalszą współpracą naukową pozwala na otwarcie nowych perspektyw dla naszego Instytutu.
Dr Michał Pszczółkowski
W związku z pobytem w Charkowie na konferencji przeprowadzona została kwerenda dotycząca twórczości Henryka Siemiradzkiego w Muzeum Artystycznym oraz Akademii Sztuki i Dizajnu. Wzruszające były odwiedziny Peczenihów, miejscowości pod Charkowem, w której urodził się artysta. W liceum noszącym jego imię odbyła się w związku z wizytą uroczystość złożenia kwiatów pod jedynym pomnikiem Siemiradzkiego przy wejściu do szkoły, a także specjalna lekcja, podczas której uczennice opowiadały w języku ukraińskim o jego życiu i twórczości, a także związkach z Peczenihami i Charkowem.
Prof. Jerzy Malinowski i Irina Gavrash
Zarząd
przesyła program konferencji:
Art of Armenian Diaspora. Second International Conference
June 16- 18, 2016
Muzeum Narodowe w Gdańsku, Toruńska street no. 1
16th June, 2016
14 : 00 – 14 : 30
Opening Ceremony of the Conference
Wojciech Bonisławski, Director of the National Museum
Prof. Jerzy Malinowski, Polish Institute of World Art Studies
14 : 30 – 15 : 15 : 15
Inesa Danielyan, Yerevan State University
Collection of Armenian illuminated manuscripts in New Julfa (Isfahan, Iran) and The Gospel of 1330 Illustrated by Kirakos of Tabriz ( New Julfa, N 47(43)
Levon Chookaszian, UNESCO Chair of the Armenian Art History, Yerevan State University
On the Decoration of the Lvov Gospel of 1197
Dr. Sarah Laporte-Eftekharian, Université Lille III
La Nouvelle-Djoulfa – Une nouvelle culture de l’image New Julfa – A new culture of images
15 : 15 – 15 : 45 Discussion
15 : 45 – 16 : 15 Tee/ Cofee break
16 : 15 – 17: 15
Beatrice Tolidjian, Waschington
Art of church building and facade decoration in Ottoman Macedonia: resonances from medieval Armenia
Branka Ivanić, Natinal Museum, Belgrad
Monastery Jermenčić (Little Armenian) at the Rtanj Mountain in the Serbia
Prof. Claude Mutafian, Marseille
Les manuscrits arméniens copiés en Roumanie
Dr. Katarzyna Nowak-Komar, Warsaw/ London
The Revival of the Medieval Cilician Style in the 17th Century Armenian Manuscripts Created in the Diaspora
17 : 15 – 17 : 45 Discussion
17th June, 2016
10 : 00 – 11 : 30
A VISIT TO THE ARMENIAN CATHOLIC ST. PETER AND PAUL CHURCH
Żabi Kruk Street no. 3 (near National Museum)
National Museum, Toruńska street no. 1
11 : 30 – 12 : 00 Tee/ Cofee
12 : 00 – 13 : 00
Lusine Sargsyan, PhD Student Yerevan State University
The Handwritten Heritage of Armenian Intellectual from Gherla – Zacharia Gabrushyan (1794-1870)
Nelli Smbatyan, Yerevan State University
Some Iconographical Aspects of the Late Medieval Armenian Art on the Examples of the Altar Curtains from the Museum of the Armenian Church in Bucharest
Mariam Vardanyan, Yerevan State University
The Collection of Silver Book Binding of the Armenian Museum in Bucharest and Their Relationship to Eastern and Western Arts
Péter Pál Kránitz, Pázmány Péter Catholic University, Hungary
Lost and Found in Armenopolis: Seizing the Treasures of Gherla after the Second World War
13 : 00 - 13 : 30 Discussion
13 : 30 – 15 : 30 Lunch
15 : 30 – 16 : 30
Nikolett Czézár, Ruhr-University, Bochum
The Hiding Treasury: The Museum of the Hungarian Armenians
Dr. Iryna Hayuk, The Lviv National Academy of Arts, Ukraine
The unknown about well-known: the question of attribution of some Armenian wonder-working icons from Armenian Сathedral of Assumption of the Holy Virgin in Lviv
Dr. Ruben Atoyan, Minsk, Belarus
Cartographic Heritage of the Mekhitarist Congregation
Dr. Magdalena Tarnowska, Cardinal Stefan Wyszyński University, Warsaw
Rafał Hadziewicz (1803-1886)- Polish-Armenian painter
16 : 30 - 17 : 00 Discussion
18 : 00 – 19 : 30 Informal meeting and Dinner
18th June, 2016
10 : 00 – 11 : 00
Dr. Varvara Basmadjian, Paris
Un carnet de dessins inédit d’Aram Andonian conservé à la Bibliothèque Nubar de Paris. Une transmission aigüe de l’histoire moderne à travers le dessin satirique.
Dr. Alyson Wharton, Lecturer, University of Lincoln, UK
Armenian dealers in late-19th and early 20th-Century Europe and America and the connected markets for Islamic and Armenian art
Dr. Themistoklis Papadopoulos, Ioanina
Les Arméniens de Grèce, langues et populations
Dominika Macios, Cardinal Stefan Wyszyński University, Warsaw
Armenians and Armenia in Polish Press Illustration 1895-1939
11 : 00 - 11 : 30 Discussion
11 : 30 – 12 : 00 Tee/ Cofee break
12 : 00 – 13 : 00
Dr. Hervé Georgelin, Paris
Zavèn Bibérian (1921-1984), Լկրտածը [The Slut] 1959
Prof. Didar Kassymova, KIMEP University, Kazakhstan
Armenians in post-soviet Kazakhstan: art and identity
Dr. Beata Bierońska-Słota, National Museum, Cracow
History of Armenian art exhibition in Poland
Magdalena Piecyk, Cardinal Stefan Wyszyński University
Cardinal Stefan Wyszyński University and Amenian Studies
13: 00 - 13 : 30 Discussion
13 : 30 – 14 : 00 Closing Ceremony
Strona internetowa: http://www.world-art.pl
Oddział Warszawski
http://www.facebook.com/pages/Polski-Instytut-Studi%C3%B3w-nad-Sztuk%C4%85-%C5%9Awiata/504390379582972
Anna Sembiring - administrator profilu (ankasembiring@gmail.com.).
Oddział Krakowski
https://www.facebook.com/PolskiInstytutStudiowNadSztukaSwiataKrakow?ref=hl
Aleksandra Görlich - administrator profilu (krakow@sztukaorientu.pl)
Składki
Zarząd gorąco prosi i przypomina członkom o płaceniu składek za okres od rejestracji Instytutu, to znaczy od lipca 2011 roku (normalna składka – 10 zł; ulgowa dla doktorantów – 5 zł, dla emerytów i rencistów – również ulgowa 5 zł, wprowadzona uchwałą zarządu od października 2012 roku). Składki stanową podstawowy fundusz, z którego możemy pokrywać koszty utrzymania lokalu Instytutu; czynsz za wynajem oraz rachunki za energię elektryczną i wodę to łącznie około 1000 zł miesięcznie.
Numer konta Instytutu w Credit Agricole Bank Polska:
24 1940 1076 3101 7420 0000 0000
„Lokal przy ul. Foksal 11 jest wykorzystywany na cele kulturalne przez Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata dzięki pomocy Miasta Stołecznego Warszawy – Dzielnicy Śródmieście.”