KOMUNIKAT ZARZĄDU POLSKIEGO INSTYTUTU STUDIÓW NAD SZTUKĄ ŚWIATA Nr 10 - 11 ( 49 – 50) Październik - Listopad 2016 roku
KOMUNIKAT ZARZĄDU POLSKIEGO INSTYTUTU STUDIÓW NAD SZTUKĄ ŚWIATA
Nr 10 - 11 ( 49 – 50)
Październik - Listopad 2016 roku
Zarząd
zaprasza na kolejne seminarium, związane z realizacją projektu:
KORPUS MALARSTWA HENRYKA SIEMIRADZKIEGO
w dniu 17 listopada 2016 o godz. 11 w siedzibie Instytutu
Program seminarium:
- Prof. Jerzy Malinowski:
- Przedstawienie efektów pierwszego roku prac nad Korpusem malarstwa Henryka Siemiradzkiego (wraz z dyskusją)
- Omówienie koncepcji Katalogu rysunków Henryka Siemiradzkiego
- Dr Maria Nitka: Listy Siemiradzkiego i jego rodziny w rzymskim Pontificio Istituto di Studi Ecclesiastici
- Dr Kamila Twardowska: Kwerendy w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie
- Paulina Adamczyk: Studia i szkice Henryka Siemiradzkiego do obrazów w zbiorach rosyjskich – rysunki ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie
- Magdalena Laskowska: Rysunki Siemiradzkiego w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie
- Prof. Jurij Biriulow, Prasa lwowska o Siemiradzkim 1872-1902 - ref. prof. Małgorzata Biernacka
- Dr Agnieszka-Kluczewska: Strategia marketingowa Siemiradzkiego
- Irina Gavrash: Siemiradzki i akademizm – t. IV rocznika „Sztuka Europy Wschodniej / Искусство Восточней Европы / Art of the East Europe”
- Informacja o konferencji:
Co znajduje się w obrazach Henryka Siemiradzkiego? Interpretacje dzieł architektury, rzeźby, ceramiki, instrumentów muzycznych, tkanin i strojów w twórczości o tematyce antycznej i wczesnochrześcijańskiej, 21-22 kwietnia 2017 roku w Warszawie.
Zarząd
zaprasza na konferencję
SZTUKA POLSKA NA ZIEMIACH ZACHODNICH I PÓŁNOCNYCH
OD 1981 DO WSPÓŁCZESNOŚCI
Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego
Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata, Warszawa
miejsce obrad: Muzeum Architektury, Bernardyńska 5, Wrocław
21-22 listopada 2016
poniedziałek, 21 listopada
10.00-10.10 przywitanie gości – prof. dr hab. Anna Markowska (Uniwersytet Wrocławski, Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata), prof. dr hab. Jerzy Malinowski (Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata), prof. dr hab. Piotr Marciniak (Politechnika Poznańska, Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata)
panel I, moderator: prof. dr hab. Piotr Marciniak
10.10-10.30 dr inż. arch. Piotr Fiuk (Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie), Architektura odbudowywanego Podzamcza w Szczecinie po 1989 roku
10.30-10.50 Tomasz Sachanowicz (Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie), Architektura w Szczecinie i ze Szczecina na łamach miesięcznika „Architektura Murator” w latach 1994-2016
10.50-11.10 Izabela Kozłowska/Agnieszka Rek-Lipczyńska (Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie), Przestrzeń pamięci – pamięć przestrzeni. Refleksja nad przestrzeniami symbolicznymi miasta Szczecin w świetle postmodernistycznej transformacji sztuki i architektury
11.10-11.20 Marta Kołacz (Akademia Sztuk Pięknych, Gdańsk), 1989 – przełom czy kontynuacja? Trójmiejska architektura wnętrz na styku PRL i III RP
11.20-11.40 Michał Siekierka (Uniwersytet Wrocławski), Współczesne miejsca pamięci: pomniki, tablice, mogił w kontekście upamiętnienia tradycji i kultury Kresów na terenie województwa dolnośląskiego
11.40-12.00 dyskusja
12.00-12.20 przerwa na kawę
panel II, moderatorka: prof. dr hab. Agnieszka Zabłocka-Kos (Uniwersytet Wrocławski)
12.20-12.40 dr hab. Józef Tarnowski (Uniwersytet Gdański), Przełom postmodernistyczny w architekturze polskiej: odbudowa starego miasta w Elblągu
12.40-13.00 prof. dr hab. Krzysztof Stefański (Uniwersytet Łódzki), Sky Tower Czarneckiego, symbol Wrocławia XXI wieku, w 17 odsłonach
13.00-13.20 prof. dr hab. Jerzy Uścinowicz (Politechnika Białostocka, Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata), Fenomen spotkania ikony z gotykiem z na pograniczu zachodnim i północnym Polski po 1981 r.
13.20-13.40 prof. dr hab. Dariusz Matelski (Instytut Badań Dokumentacji i Poszukiwań Dzieł Sztuki im. Karola Estreichera jr., Kraków; Uniwersytet Adama Mickiewicza, Poznań), Działania prof. Karola Estreichera jr. (1906-1984) na rzecz restytucji dziedzictwa kultury – kwestia Biblioteki Pruskiej w zbiorach UJ w 1981 r.
13.40 -14.00 dyskusja
14.00-15.30 przerwa na obiad
panel III, moderator: prof. dr hab. Krzysztof Stefański (Uniwersytet Łódzki)
15.30-15.50 dr Elżbieta Błotnicka-Mazur (Katowicki Uniwersytet Lubelski), Rewitalizacja przestrzeni miasta poprzez sztukę. Przypadek Stoczni Gdańskiej
15.50-16.10 dr Hubert Bilewicz (Uniwersytet Gdański), Robotnicy sztuki, proletariuszki i Wenus: Stocznia Gdańska w rękach artystów od dystopii do heterotopii
16.10-16.30 dr Roman Nieczyporowski (Akademia Sztuk Pięknych, Gdańsk), Wyspa is not dead. Rola Grzegorza Klamana w kształtowaniu się tzw. Nowej Szkoły Gdańskiej
16.30-16.50 Dorota Grubba-Thiede (Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata), „Zapis równoległy” – przyczynek do badań nad twórczością i pedagogiką Andrzeja Wojciechowskiego oraz Witosława Czerwonki po 1981 r.
16.50-17.10 przerwa na kawę
panel IV, moderatorka: Zofia Reznik
17.10-17.30 Anna Bober-Tubaj (Muzeum Ceramiki, Bolesławiec), Przemiany w ceramice bolesławieckiej
17.30-17.50 dr Emilia Kiecko (Uniwersytet Wrocławski), Międzynarodowa Wystawa Architektury Intencjonalnej Terra-2
17.50-18.10 dr Małgorzata Maćkowiak (Zespół Szkół z Oddziałami Integracyjnymi, Głogów), „Człowiek chroni i kształtuje środowisko” – pomiędzy hutą, rzeką i pracownią czyli krótka historia środowiska artystycznego Głogowa
18.10-18.30 dyskusja
wtorek, 22 listopada
panel V, moderatorka: prof. dr hab. Elżbieta Kal (Akademia Pomorska w Słupsku)
8.30-8.50 Joanna Synowiec, Dominika Łabądź (Akademia Sztuk Pięknych, Wrocław), Część wspólna – indeks rzeczy nieopisanych (prezentacja archiwum niezależnych wydarzeń artystyczno-społecznych)
8.50-9.10 Sebastian Huczyński (Związek Artystów Plastyków, Opole), Krótka historia plenerów malarskich w Kędzierzynie Koźlu – mieście na pograniczu wielkiego przemysłu i sielskiego pejzażu Odry
9.10-9.30 Paweł Marcinek (Akademia Sztuk Pięknych, Wrocław), Skalpy – sztuka w przestrzeni publicznej
9.30-9.50 Łukasz Guzek (Akademia Sztuk Pięknych, Gdańsk; Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata), Plakat w Gdańsku w kręgu Jerzego Krechowicza
9. 50-10.10 prof. Zbigniew Makarewicz (Akademia Sztuk Pięknych, Wrocław), Niszowe strategie wrocławskiej neoawangardy1981-2016
10.10-10.40 dyskusja
10.40-11.00 przerwa na kawę
panel VI, moderator: prof. dr hab. Jerzy Malinowski
11.00-11.20 dr Anna Dzierżyc-Horniak (Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata), Eksperyment form przestrzennych w Elblągu – niechciane dziś dziedzictwo PRL-u?
11.20-11.40 Anna Pietrzak (Muzeum Narodowe w Kielcach), Działalność Centrum Sztuki – Galerii EL w latach 1980-1987 w świetle materiałów zamieszczanych w kwartalniku „Galeria EL” oraz wspomnień Ryszarda Tomczyka
11.40-12.00 dr hab. Magdalena Gołaczyńska (Uniwersytet Wrocławski), Happeningi Pomarańczowej Alternatywy, czyli karnawał na ulicach Wrocławia
12.00-12.20 dr Magdalena Howorus-Czajka (Uniwersytet Gdański, Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata), Cud ciężkiej pracy czyli artysta jako homo faber
12.20-12.40 dr Beata Wolska (Muzeum Narodowe w Szczecinie), Socrealizm po 1981 roku
12.40-13.00 prof. dr hab. Elżbieta Kal (Akademia Pomorska w Słupsku), Ciało, nieskończoność i koniugacja. O perceptach i afektach twórczości Władysława Jackiewicza, Jacka Mydlarskiego i Romana Gajewskiego.
13.00-13.15 dyskusja
13.15-14.15 obiad
panel VII, moderatorka: prof. dr hab. Anna Markowska
14.15-14.35 Wiktoria Kozioł (Uniwersytet Jagielloński), Najnowsza sztuka o/na Górnym Śląsku na przykładzie funkcjonowania Centrum Sztuki Współczesnej Kronika w Bytomiu
14.35-14.55 Anna Zelmańska-Lipnicka (Akademia Sztuk Pięknych, Gdańsk) Galeria Koło (1995-2002) – przestrzeń otwarta
14.55-15.15 Regina Kulig (Uniwersytet Wrocławski), Od tkaniny do rzeźby. Kolekcja tekstyliów w kolekcji Muzeum Narodowego we Wrocławiu
15.15-15.35 Henryka Paulina Milczanowska (Fundacja (dla) Polskiej Sztuki Emigracyjnej, Warszawa), Próba umiejscowienia twórczości artystycznej Waldemara Cwenarskiego, w nurcie ekspresyjnym plastyki polskiej w latach 1955-1990.
15.35-15.55 Zofia Reznik (Uniwersytet Wrocławski), Dwudom sztuki – Wykwit i Warstwy na patainstytucjonalnej mapie Wrocławia XXI wieku
15.55-16.15 dyskusja i zakończenie obrad
Zarząd Oddziału Toruńskiego
zaprasza na:
Zebranie Naukowe Oddziału Toruńskiego
w dniu 8 listopada 2016 o godz. 18 z wykładem dr Emilii Ziółkowskiej (UMK; PISnSŚ) "Kobiety w szkołach architektury dwudziestolecia międzywojennego", który odbędzie się Zakładzie Historii Sztuki Nowoczesnej Wydziału Sztuk Pięknych UMK (ul. Sienkiewicza 20/22, pok. 317)
Promocja książki Łukasza Kossowskiego i Małgorzaty Martini
Wielka fala. Inspiracje sztuką Japonii w polskim malarstwie i grafice
Promocja książki wydanej przez Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata i Wydawnictwo TAKO w serii „Źródła do dziejów sztuki” (t. III) odbyła się 14 października 2016 roku w Muzeum Literatury w Warszawie. Poprowadził ją jeden z recenzentów naukowych książki prof. dr hab. Lechosław Lameński. Spotkanie uświetnił występ światowej sławy pedagoga i wirtuoza Marii Pomianowskiej.
Kolejne promocje odbędą się 10 listopada o godz. 16.00 na Muzeum Lubelskim w Lublinie (Zamek) i 13 listopada o godz. 17.00 w Muzeum Tatrzańskim w Zakopanem (Willa Oksza).
Uruchomiono stronę internetową książki. Jej autor – dr Łukasz Kossowski prowadzi na stronie Muzeum Literatury blog, poświęcony temu wydawnictwu.
SPRAWOZDANIE Z KONFERENCJI
MEDIEVAL ART IN CENTRAL EUROPE
(NOWY SĄCŻ, 20-23. 10. 2016)
W dniach od 20 do 23 października odbyła się międzynarodowa konferencja pt.: Medieval Art in Central Europe, zorganizowana przez Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata oraz Muzeum Okręgowe w Nowym Sączu we współpracy z Uniwersytetem Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Uniwersytetem w Ostrawie i University of Central Oklahoma. Konferencja, która odbywała się w położonym koło Skansenu „Miasteczku Galicyjskim”, nawiązywała do polskiej inicjatywy Seminariów Niedzickich, organizowanych w latach 1980-1991, z udziałem polskich, czesko-słowackich i węgierskich uczonych. Wydanych zostało 7 tomów, w których zebrano bogaty materiał porównawczy. Seminaria te odbywały się na zamku w Niedzicy na Spiszu, w miejscu ważnym zarówno dla polskiej, węgierskiej jak słowackiej historii. Mimo wielu ograniczeń natury politycznej udało zorganizować niezwykle ciekawe spotkania tematyczne, które przyczyniły się do poznania badań naukowych naszych sąsiadów.
Po wielu latach powracamy do inicjatywy naszych poprzedników, reaktywując międzynarodowe spotkania. W konferencji w Nowym Sączu uczestniczyli uczeni z Czech, Polski, Węgier, Ukrainy, USA i Wielkiej Brytanii oraz przedstawiciele innych narodów, zamieszkujący w naszym kraju, Czech i Rumunii. Wśród wiodących tematów należy wymienić cały blok dotyczący sztuki na pograniczu świata Chrześcijaństwa wschodniego i łacińskiego, postulowany przez naszych poprzedników roku 1980. Po raz pierwszy pojawiły się zagadnienia roli kobiet w kształtowaniu się sztuki średniowiecznej w Czechach, na Morawach i w Polsce. Omawiano również zagadnienia związane z judaizmem i roli inskrypcji hebrajskich w sztuce średniowiecznej. Znalazły się także tematy wykraczające poza epokę, której poświęcono konferencję, referaty dotyczące architektury na pograniczu średniowiecza i renesansu, późnogotyckiego miniatorstwa oraz wzorów graficznych w nowożytnym malarstwie polskim.
Prof. Waldemar Deluga
SPRAWOZDANIE Z KONFERENCJI
ART AND RELIGIONS IN PRE-ISLAMIC CENTRAL ASIA
(KRAKÓW, 24-26. 10. 2016)
Międzynarodowa konferencja Polskiego Instytutu Studiów nad Sztuką Świata „Art and Religions in Pre-Islamic Central Asia”, która odbyła się w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie w dniach 24-26. 11. 2016 r., zgromadziła badaczy z Chin, Japonii, Rosji, Kazachstanu, Uzbekistanu, Azerbejdżanu, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Czech, Włoch, Holandii, Austrii i Polski. W ciągu trzech dni wygłoszono blisko 30 referatów, w ramach następujących sekcji: „Sztuka i ikonografia (Art and Iconography)”, „Sztuka naskalna (Rock Art)”, „Archeologia i Religia (Archaeology and Religion)” i „Religia (Religion)”. Tematy wystąpień prezentowały szerokie spektrum zagadnień związanych z różnymi aspektami sztuki i religii, sytuujących się na pograniczu archeologii, historii, historii sztuki, filologii. Duży blok wystąpień w sekcji ikonograficznej dotyczył sztuki buddyjskiej, wśród których dyskutowano rezultaty nowych badań nad malowidłami w grotach Sinkiangu, aspekty sztuki Gandhary, tzw. „Jeleniowate Stele” z Sinkiangu, Ałtaju i Mongolii, a także aspekty sztuki helleńskiej i perskiej, także ich możliwe zapożyczenia w kulturze europejskiej. Drugi dzień zdominowały referaty poświęcone sztuce naskalnej - Kirgistanu, Kazachstanu, Uzbekistanu, południowej Syberii, Armenii, Azerbejdżanu. Dyskutowano problemy interpretacji zarówno przez pryzmat ikonografii, jak i usytuowania tej sztuki w krajobrazie. Religijne konteksty analizowano także w odniesieniu do rezultatów wykopaliskowych badań archeologicznych (Archeologia i Religia), jak np. ich możliwy związek danych archeologicznych z zaratusztrianizmem, czy też kwestie tatuażu w pochówkach ludów stepu. Finalnym dopełnieniem konferencji były referaty pokazujące trwałość przedislamskich tradycji w etnograficznych kontekstach, zarówno w zasadniczej Azji Środkowej (na przykładzie Kirgistanu), jak i południowej Syberii (na przykładzie Tuwy). Konferencji towarzyszyły ożywione dyskusje, a niezwykle przyjazny klimat stworzony przez Muzeum bardzo przyczynił się do twórczej atmosfery konferencji.
Prof. Andrzej Rozwadowski
Strona internetowa: http://www.world-art.pl
Oddział Warszawski
http://www.facebook.com/pages/Polski-Instytut-Studi%C3%B3w-nad-Sztuk%C4%85-%C5%9Awiata/504390379582972
Anna Sembiring - administrator profilu (ankasembiring@gmail.com.).
Oddział Krakowski
https://www.facebook.com/PolskiInstytutStudiowNadSztukaSwiataKrakow?ref=hl
Aleksandra Görlich - administrator profilu (krakow@world-art.pl)
Składki
Zarząd gorąco prosi i przypomina członkom o płaceniu składek za okres od rejestracji Instytutu, to znaczy od lipca 2011 roku (normalna składka – 10 zł; ulgowa dla doktorantów – 5 zł, dla emerytów i rencistów – również ulgowa 5 zł, wprowadzona uchwałą zarządu od października 2012 roku). Składki stanową podstawowy fundusz, z którego możemy pokrywać koszty utrzymania lokalu Instytutu; czynsz za wynajem oraz rachunki za energię elektryczną i wodę to łącznie około 1000 zł miesięcznie.
Numer konta Instytutu w Credit Agricole Bank Polska:
24 1940 1076 3101 7420 0000 0000
„Lokal przy ul. Foksal 11 jest wykorzystywany na cele kulturalne przez Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata dzięki pomocy Miasta Stołecznego Warszawy – Dzielnicy Śródmieście.”