KOMUNIKAT ZARZĄDU POLSKIEGO INSTYTUTU STUDIÓW NAD SZTUKĄ ŚWIATA Nr 6 (9) Czerwiec 2013 roku
KOMUNIKAT ZARZĄDU POLSKIEGO INSTYTUTU STUDIÓW NAD SZTUKĄ ŚWIATA
Nr 6 (9)
Czerwiec 2013 roku
Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata
w Warszawie, przy ul. Foksal 11 lokal 6,
zaprasza na:
- Zebranie Naukowe Oddziału Warszawskiego w dniu 13 czerwca (czwartek) o godz. 18 z wykładem prof. dr Tanii Tribe (School of Oriental and African Studies, University of London), Landscape, Kingship and Monasticism: the Art and Archaeology of Medieval Ethiopia
- Nadzwyczajne Zebranie Naukowe w dniu 19 czerwca (środa) o godz. 11 z wykładem wybitnej tureckiej historyczki sztuki prof. dr Nurhan Atasoy (Turkish Cultural Foundation, Stambuł) Ottoman Court Costumes
- Ogólnopolskie Seminarium Sztuki Wschodniego Chrześcijaństwa w dniu 29 czerwca (sobota) o godz. 11 z wykładami: - Katarzyny Nowak-Komar (Katolicki Uniwersytet Lubelski) XVII-wieczny ewangeliarz ormiański Rkps. 2381 z Biblioteki Uniwersyteckiej KUL i jego tajemnice; - Angelika Brzostowska-Pociecha (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego) Próba określenia wpływu sztuki Europy Zachodniej na ikonografię prawosławnych Słowian Bałkańskich XVII i XVIII w. na podstawie wybranych motywów nowotestamentowych
Konferencje:
I Sympozjum Polskich i Rosyjskich Historyków Sztuki Polscy i rosyjscy artyści i architekci w koloniach artystycznych zagranicą i na emigracji politycznej 1815 – 1990,
Muzeum Uniwersyteckie, Plac Rapackiego 3, Toruń, 27 – 28 czerwca 2013
(program – załącznik 1)
Zarząd przesyła polską wersje informacji o planowanej konferencji:
V Konferencję Sztuki Nowoczesnej w Toruniu Sztuka Zjednoczonego Królestwa
Wielkiej Brytanii i Północnej Irlandii & Republiki Irlandii w XX – XXI wieku i polsko – brytyjskie & irlandzkie kontakty artystyczne, Centrum Sztuki Współczesnej, Toruń, 9 -11 października 2013
(zaproszenie – załącznik 2)
Informacja o publikacjach:
South-East Asia: Studies in Art, Cultural Heritage and Relations with Europe, red. IZABELA KOPANIA ,
Polish Institute of World Art Studies & Tako Publishing House, Warsaw- Toruń 2012
ISBN 978-83-62737-27-7 (364 p.)
South-East Asia: Studies in Art, Cultural Heritage and Artistic Relations with Europe to tom studiów poświęconych szeroko pojętej kulturze krajów Azji Południowo-Wschodniej. Jest to pierwsza tego typu publikacja powstała na gruncie polskiej historii kultury. Składają się na nią 43 artykuły przygotowane przez badaczy afiliowanych przy znanych ośrodkach badawczych, akademickich i muzealnych na całym świecie, często wybitnych specjalistów w zakresie problematyki dziedzictwa kulturowego (Guy Lubeigt, Oscar Salemink), kultury wizualnej krajów SEA (John Clarke, Fiona Kerlogue, Anne-May Chew, Claudine Bautze-Picron, Sylvia Fraser-Lu) i muzealnictwa (Tan Huism, Francine Brinkgreve). Punktem wyjścia dla studiów zebranych w monografii były referaty przedstawione na międzynarodowej konferencji South-East Asia: Art, Cultural Heritage and Artistic Relations with Europe/Poland, która miała miejsce w Krakowie, w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha”, w dn. 29.09. – 01.10. 2011 r. Tom otwiera wiele nowych perspektyw badawczych i miejmy nadzieję, że przyczyni się do rozwoju – praktycznie dzisiaj nieistniejących w Polsce – studiów nad sztuką krajów Azji Południowo-Wschodniej. Dr Izabela Kopania
Spis treści:
Jerzy Malinowski, Introduction
Izabela Kopania, South-East Asia – Polish Perspective. Introduction
Art and Tradition: Ornament, Inscription, Figure
Marzenna Czerniak-Drożdżowicz, The Influence of Indian Culture on South-East Asian Art. A Few Remarks
Kang Heejung, Religious Arts in the Early Classical Period in South-East Asia
Valérie Zaleski, Stucco and Terracotta Reliefs from Dvaravati: A Clue to the Indian Sources of this Mon State
Anne-May Chew, The Transition Style of Burmese Murals from Ava/Nyaung Yan to Amarapura
(17th – mid-19th Century)
Natalia Gozheva, Buddhist Temples in Laos and the Problem of Their Classification
Florina H. Capistrano-Baker, Trade Links: 10th to 13th-century Philippine Gold and Possible Links to Central Asia and the Mediterranean
Fiona Kerlogue, The Silk Batiks of Java
Maria V. Stanyukovich, Ifugao Ethnographic Art and Its Symbolism in Hudhud Oral Epics
(with References to Collections of St. Petersburg, Russia and Goteborg, Sweden)
Krzysztof Morawski, Indonesian Designs: A Survey According to Their Antiquity
Irmawati M.-Johan, The Representation of Rays in Islam Ornamentation Tombstones in the 16th Century
Ninie Susanti, Ornaments in Old Javanese Inscriptions
Cultural Heritage: Collections, Challenges, Strategies
Guy Lubeigt, Cultural Heritage in Peril in Mainland South-East Asia
Kanokwan Gerini, Rethinking Local Toponyms as Cultural Heritage: “A Word of Advice”
in Colonel G.E. Gerini’s “A Trip to the Ancient Ruins of Kamboja, 1902”
Oscar Salemink, Is there Space for Vietnam’s Gong Culture? Economic and Social Challenges
for the Safeguarding of the Space of Gong Culture
Marzanna Popławska, Traditional Arts and Christian Expression in Indonesia: The Case of Flores
Dawid Martin, Musical Syncretism of the Sekaten Festival and the Garebeg Maulud Ceremony.
Hindu-Javanese Gamelan and Western Military Music as an Element of a Muslim Holiday
Celebration in the Court of Keraton Yogyakarta Hadiningrat
Veronica Gritsenko, Contemporary Lacquer Practices in Bagan, Burma
Francine Brinkgreve, From Colonial Collecting to Virtual Sharing: Shared Cultural Heritage between Indonesia and the Netherlands
Tan Huism, Showcasing the Peranakan Phenomenon: A Case Study of the Peranakan Museum
Anne Habu, Revealing History Through Museum Collections: How the Ring Collection of Bencharong in Oslo Sheds Light on Norwegian Maritime Engagement in the Kingdom of Siam
Angie Simonds, Context and Connections: Vietnamese Ceramics in the Museum of Fine Arts, Boston
John Clarke, A 19th Century Wood and Lacquer Shrine from the Former Mandalay Palace,
Myannmar (Burma) now in the V&A Museum, London
Sau Fong Chan, South-East Asian Textiles in the V&A: 19th Century Acquisitions
Joanna Wasilewska, Hidden Treasures: Golden Thread Tapises from Sumatra in the Collection of the Asia and Pacific Museum in Warsaw
Eleonora Tenerowicz, The Art and Craft of Java in the Krakow Ethnographic Collections of Polish Investigators and Travelers, Jarosław Waszak, Marian Raciborski and Michał Siedlecki,
at the turn of the 20th Century
Modern and Contemporary Art: Identities, Contexts, Struggles
Alison Carroll, Art and Change in the Asia Pacific: Mid-century War and Dislocation
as a Paradigm for the Future
Bridget Tracy Tan, Rituals and Radicals – Aspects of Heritage and Politics in Modern and Contemporary Art in South-East Asian Arts
Rie Nakamura, Painting Vietnam and Painting Ethnic Minorities
Matt Cox, Modern Indonesian Painters: Education and Cultural Nationalism in the Early 20th Century
Russell Kelty, Renaissance: Contemporary Burmese Art
Claudia Seise, Indonesian Art in the Periphery: Contemporary South Sumatran Lacquer Art
Lydia Parusol, Contemporary Cambodian Visual Art Practice (2000–2011): A Short Survey
Albina Legostaeva, Dong Ho Folk Painting in the 20th Century: New Trendiness, New Themes
Felicia Katz-Harris, Contemporary Form in Traditional Art: Figurative Evolution in Classical Javanese Wayang Kulit
Marianna Lis, Contemporary Wayang: from Sand to Hip-hop
Europe and South-East Asia: Encounters, Influences, Interpretations
Claudine Bautze-Picron, Before the Art Historians Came: Burmese Monuments in the Western Writings from the 17th to the 19th Century – A Short and Preliminary Survey
Izabela Kopania, Anna Leonowens’ Observations on Siamese Art, Theatre and Literature
within European Writings on Asian Art. A Preliminary Study
Ulrike Körber, South-East Asian Lacquer on the 16th and 17th Century Indian- or Singhalese
– Portuguese Furniture
Maria Belén Banas Llanos, Botanical Art in the 18th Century in the Philippines. Tagalog Painter
Sylvia Fraser-Lu, European Influences in Burmese Textiles
Joachim Oesterheld, Two Decades in the Netherlands East Indies. Challenges and Satisfaction for the German Artist Walter Spies
John Toomey, Italian Architects and Artists during the Reigns of Rama V and Rama VI
Le Thanh H.i, Vietnamese Identities in Reproduction of European Paintings: a Phenomenological Study in an Art Gallery in Saigon
The Polish Institute of World Art Studies in Warsaw
Conferences
Publications 2010–2012
Trickster Strategies in the Artists' and Curatorial Practice, red. ANNA MARKOWSKA
Polish Institute of World Art Studies & Tako Publishing House, Warsaw-Toruń 2012
ISBN 978-83-62737-26-0 (302 p.)
Tom studiów poświęconych ponowoczesnym strategiom w polu sztuki. Tytułowe „strategie tricksterskie” odnoszą się do artystycznych praktyk, w których podważono rolę stabilnego autorytetu – zarówno artysty, jak instytucji w której działa – proponując refleksję nad rolą twórcy oraz galerii i muzeum, a w konsekwencji wymuszając kulturową zmianę, a także dyskusję o wartościach, hierarchiach i priorytetach. Trickster, krewniak Bachtinowskiego błazna, to postać niejednoznaczna; choć jest katalizatorem pozytywnych przemian, nie daje się łatwo zaszufladkować, jest bowiem trochę łobuzem, a trochę klaunem. Choć tom skupia się na sztuce XX wieku, przybliżając wybitne postacie artystów – tricksterów (od Johna Cage’a i Witkacego po współcześnie działających street-artowców czy poznańskich „penerów”) – to rozpoczynają go eseje mocujące archetyp trickstera w mitach i historii. Książka podkreśla jego aktywną rolę w sztuce krajów postkomunistycznych i pokolonialnych; dostrzega jego liczne inkarnacje w demokratyzującej się przestrzeni publicznej, a także w emancypacyjnych aspiracjach i tożsamościowych redefinicjach, także genderowych. Oprócz sztuk wizualnych czytelnik znajdzie tu również rozważania o fenomenach kulturowych (UFO), a nawet postaciach literackich w skandynawskich kryminałach; a poza sztuką polską omówiono też artystyczno-łobuzerskie działania w RPA, Wielkiej Brytanii, Rumunii oraz USA.
Prof. Anna Markowska
Spis treści:
Anna Markowska, From the editor: Trickster in democratic and non-democratic systems
History of Trickster. Urban Myths and Events
Bożenna Stokłosa, Trickster – mythical deity, archetype and figure of a creator
Tomasz Gryglewicz, Trickster or jester/clown?
Waldemar Okoń, Tricksters and others
Katarzyna Zimna, Tricksters lead the game, Witkacy – a perfect trickster
Jerzy Luty, The demilitarization of language: a serious musical concern. John Cage’s trickster strategy in Empty Words
Marta Smolińska, Tricksters in Poznań: Penerstwo and The Krasnals
Patrycja Gwoździewicz, Lady or trickster with an ermine. Review of actions around the most famous picture in Polish collections
Role of Trickster in Post/-Communist and Post-Colonial Countries
Irina Gavrash, Subversive strategies in contemporary Russian art
Niko Anklam, Masks and camouflage. Some notes on a postcolonial in-between space of the trickster
Kamila Wróbel, Hero’s revolutionary song. Istvan Kantor aka Monty Cantsin
Jill Gibbon, War mart: trickster strategies in war art and the arms trade
Małgorzata Micuła, “Professional Bad Guys”: the rebellious British and Polish art in the context of changes in the Nineties
Outdoor Activism
Patrycja Piróg, Trickster on Polish streets
Gillian Whiteley, Political pranksters, provocateurs and Pan-ic: re-connecting countercultural practices
Dominika Biszczak-Kulczycka, Defense of the cross – a spontaneous social movement or artistic provocation?
Magdalena Zięba, Trickster games in the public space. Between art and culture jamming
Magdalena Worłowska, Cecylia Malik’s anarchic and mischievous actions, inspirations and related situations
Trickster and Gender
Izabela Kowalczyk, Vulnerable masculinity in the works of young Polish artists
Małgorzata Jankowska, The female trickster: on the artistic strategies of Natalia LL
Agnieszka Żechowska, Beast in the claws of Europe: Aleka Polis’ art
Ewelina Jarosz, ‘Newman’: A trickster in every sense of the word!
Curatorial Performances
Irina Hasna. Hubbard, Curatorial performances. Looking for trickster curators in museums in Romania
Patrycja Sikora, Piotr Stasiowski, Swindlers, rascals, parasites
Wojciech Ciesielski, Three gaps in the process?
Mihaela-Lucia Ion, The Romanian trickster artist in the contemporary cultural environment
Filip Pręgowski, Angry tricks. On Kazimierz Piotrowski’s exhibition in the Center of Contemporary Art in Toruń
Ewelina Kwiatkowska, Love me – if you don’t I will force you! Artist’s and curator’s strategies on the example of the vernissage exhibition of Izabela Chamczyk in the Arttrakt art gallery
In Between Different Domains and Spaces
Irma Kozina, Trickster strategies in critical design
Cezary Wąs, “Trick” and “click” – Peter Eisenman’s design strategies
Janusz Antos, An artist and a library. Bibliophilia in contemporary Polish art
Monika Samsel-Chojnacka, The figure of trickster in crime novels by Henning Mankell, Stieg Larsson and Jo Nesbo
Rob Irving, Art, artifice, articulations: the trickster as a methodological principle of artistic performance in ritual transactions with the otherly
The Polish Institute of World Art Studies in Warsaw
Conferences
Publications 2010–2012
Składki
Zarząd gorąco prosi i przypomina członkom o płaceniu składek za okres od rejestracji Instytutu, to znaczy od lipca 2011 roku (normalna składka – 10 zł; ulgowa dla doktorantów – 5 zł, dla emerytów i rencistów – również ulgowa 5 zł, wprowadzona uchwałą zarządu od października 2012 roku). Składki stanową podstawowy fundusz, z którego możemy pokrywać koszty utrzymania lokalu Instytutu; czynsz za wynajem oraz rachunki za energię elektryczną i wodę to łącznie około 1000 zł miesięcznie.
Numer konta Instytutu w Credit Agricole Bank Polska:
24 1940 1076 3101 7420 0000 0000
Facebook
http://www.facebook.com/pages/Polski-Instytut-Studi%C3%B3w-nad-Sztuk%C4%85-%C5%9Awiata/504390379582972 Anna Sembiring - administrator profilu (aquarina@o2.pl).
Załącznik 1:
ProgramI Sympozjum Polskich i Rosyjskich Historyków Sztuki Polscy i rosyjscy artyści i architekci w koloniach artystycznych zagranicą i na emigracji politycznej 1815 – 1990,
Muzeum Uniwersyteckie, Plac Rapackiego 3, Toruń,
27 – 28. 06. 201327. 06. 2013
9.00 - 9.15 - otwarcie sympozjum / открытие симпозиумаSala A / Зал A (Sala Senatu):Sesja I A – Polacy i Rosjanie w Rzymie / Поляки и русские в Риме IModerator: Проф. д-р Евгений С. Штейнер
09.20-09.40 Д-р Татьяна Л. Карпова (Государственная Третьяковская галерея; Государственный институт искусствознания Министерства культуры РФ, Москва), Вдохновения Рима: жанр « идиллий» в творчестве Г. И. Семирадского
09.40-10.00 Dr Maria Nitka (Uniwersytet Zielonogórski; PISnSŚ), Włoska recepcja twórczości Henryka Siemiradzkiego
10.00-10.20 Marcin Goch (PISnSŚ), Między Rzymem a Kijowem. Artystyczna przyjaźń Wilhelma Kotarbińskiego i braci Aleksandra i Pawła Swiedomskich
10.20-10.40 dyskusja / дискуссия
10.40-11.00 przerwa na kawę / перерыв на кофеModerator: Dr Katarzyna Kulpińska
11.00-11.20 Проф. канд. н. Лейла С. Хасьянова (Российская академия живописи, ваяния и зодчества Ильи Глазунова Москва), Русская и польская колонии художников в Риме в период Всемирной выставки в Вене 1873 года.
11.20-11.40 Prof. Krzysztof Stefański (Uniwersytet Łódzki), "Włoska podróż" Hilarego Majewskiego
11.40-12.00 Emilia Ziółkowska (Uniwersytet Mikołaja Kopernika; PISnSŚ), Podróże naukowe polskich architektów po Europie w pierwszej połowie XIX wieku12.00-12.20 dyskusja / дискуссия
12.20-14.40 przerwa obiadowa i wizyta w muzeum / обеденный перерыв и посещение музеяSesja I B – Polacy i Rosjanie w Rzymie / Поляки и русские в Риме IIModerator: Prof. Swietłana Czerwonnaja
14.40-15.00 Prof. Lechosław Lameński (Katolicki Uniwersytet Lubelski), Rzeźbiarze polscy w Rzymie w XIX wieku
15.00-15.20 Dr hab. Małgorzata Biernacka (Instytut Sztuki PAN, Warszawa), Polscy artyści w Rzymie 1900-1914
15.20-15.40 Prof. Waldemar Okoń (Uniwersytet Wrocławski), Antyk, Polacy, Rosjanie i petersburski "Kraj”
15.40-16.00 Канд. н. Михаил Г. Талалай (Институт всеобщей истории Российской академии наук, представитель в Италии), Русско-польская художественная среда на Итальянском Юге
16.00-16.20 dyskusja / дискуссия
16.20-16.40 przerwa na kawę / перерыв на кофе
16.40-17.20 Олег Л. Лейкинд (Фонд имени Д. С. Лихачева, Санкт-Петербург), Интернет-энциклопедия«Изобразительное искусство и архитектура Русского зарубежья» (http://www.artrz.ru)
17.30-18.00 dyskusja panelowa / панельнaя дискуссия: Stan i perspektywy badań nad twórczością artystów i architektów w koloniach artystycznych zagranicą i na emigracji politycznej / Состояние и перспективы исследований творчества художников и архитекторов в художественных колониях и в политической эмиграции
27. 06. 2013
9.00 - 9.15 - otwarcie sympozjum / открытие симпозиума - Sala A / Зал АSala B / Зал Б (I piętro / II этаж):Sesja II – Polacy w Rosji – Rosjanie w Polsce / Поляки в России – Русские в Польше IModerator: Prof. Jerzy Uścinowicz
9.20-9.40 Доц. д-р Екатерина М. Коляда (Российский государственный педагогический университет им.А.И.Герцена, Санкт-Петербург), Роль польских зодчих второй половины XIX столетия в формировании художественного облика Санкт-Петербурга
9.40-10.00 Joanna Woch (PISnSŚ), „La vie des steppes Kirghises" Bronisława Zaleskiego
10.00-10.20 Валентина. M. Белковская (Русский музей, Санкm-Петербург), Архитектор П. Покрышкин и его исследования Люблинского тюремного костела10.20-10.40 dyskusja / дискуссия
10.40-11.00 przerwa na kawę / перерыв на кофеModerator: Доц. канд. н. Лилия И. Овчинникова11.00-11.20 Dr Agnieszka Kluczewska-Wójcik (Uniwersytet Mikołaja Kopernika; PISnSŚ), Z „okna Europy” nad Wisłę. Kolekcjonerzy polscy w Petersburgu11.20-11.40 Юлия П. Шапченко (Российская Государственная библиотека, Москва), Выставка рисунков и этюдов М.В. Добужинского с видами Галиции и Польши
11.40-12.00 Dr Iwona Luba (Uniwersytet Warszawski), Ewa Paulina Wawer (Collegium Civitas, Papieski Instytut Teologiczny Collegium Bobolanum), Strzemiński i Witkacy. Długa historia krótkiego spotkania…
12.00-12.20 dyskusja / дискуссия
12.20-14.40 przerwa obiadowa i wizyta w muzeum / обеденный перерыв и посещение музеяSesja I B – Polacy w Rosji – Rosjanie w Polsce / Поляки в России – Русские в Польше IIModerator: Prof. Grażyna Bobilewicz
14.40-15.00 Доц. канд. н. Светлана С. Левошко (НИИ теории и истории архитектуры и градостроительства Российской академии архитектуры и строительных наук, Санкт-Петербургский филиал), Польско-русский архитектор Казимир Сколимовский на фоне эпохи
15.00-15.20 Нина П. Голенкевич (Ярославский художественный музей), Самуил Канер (1888-1968). Наследие художника.
15.20-15.40 Проф. д-р Дмитрий Я. Северюхин (Российский государственний педагогический университет имени А. И. Герцена; Фонд имени Д. С. Лихачева, Санкт-Петербург), Художники российского зарубежья в Польше: вопросы идентификации
15.40-16.20 dyskusja / дискуссия
16.20-16.40 przerwa na kawę / перерыв на кофе16.40-17.20 Олег Л. Лейкинд (Фонд имени Д. С. Лихачева, Санкт-Петербург), Интернет-энциклопедия«Изобразительное искусство и архитектура Русского зарубежья» (http://www.artrz.ru) – sala A / зал А
17.30-18.00 dyskusja panelowa / панельнaя дискуссия: Stan i perspektywy badań nad twórczością artystów i architektów w koloniach artystycznych zagranicą i na emigracji politycznej / Состояние и перспективы исследований творчества художников и архитекторов в художественных колониях и в политической эмиграции – sala A / зал А
28. 06. 2013 Sala A / Зал А (Sala Senatu):Sesja III A – Polacy i Rosjanie w Paryżu / Поляки и русские в Париже IModerator: Д-р Татьяна Л. Карпова
8.40-9.00 Jolanta Czerzniewska (Uniwersytet Warszawski), Antykwaryzm i rytownictwo. Obrazy polskich dziejów na paryskiej emigracji według Antoniego Oleszczyńskiego, Joachima Lelewela, Adama Pilińskiego
9.00-9.20 Д-р Татьяна Е. Моженок - Нинэн (Париж), Русские художники на Лазурном Берегу в XIX веке
9.20-9.40 Тамара Д. Исмагулова (Российский институт истории искусств, Санкт-Петербург), Художник и искусствовед, сотрудник Российского института истории искусств, Эрнест Карлович Липгарт (1847-1932) в Париже 1880-х годов и его польские друзья и коллеги (По материалам архивных документов Государственного Эрмитажа)
9.40 - 10.00 dyskusja / дискуссия
10.20-10.40 przerwa na kawę / перерыв на кофеModerator: : Prof. Waldemar Okoń
10.40-11.00 Prof. Jerzy Malinowski (Uniwersytet Mikołaja Kopernika, PISnSŚ), U źródeł polskiej awangardy. Przypomnienie Stanisława Stückgolda11.00-11.20 Dr Małgorzata Geron (Uniwersytet Mikołaja Kopernika; PISnSŚ), „Przed wielkim Jutrem”. Formiści a Paryż
11.20-11.40 Екатерина А. Савинова (Научно-исследовательский музей Российской Академии художеств, Санкт-Петербург) Творчество Альберта Бенуа во время эмиграции в Париже
11.40-12.00 Проф. д-р Евгений С. Штейнер (Национальный исследовательский университет «Высшая Школа Экономики», Москва; SOAS, University of London), «Художники-выходцы из России в Париже в начале 20 в.: Сотворение авангарда из отчуждения»
12.00-12.20 dyskusja / дискуссия
12.20-13.20 przerwa na obiad / обеденный перерывSesja III B – Polacy i Rosjanie w Paryżu / Поляки и русские в Париже IIModerator: Проф. канд. н. Лейла С. Хасьянова
13.20-13.40 Prof. Jerzy Uścinowicz (Politechnika Białostocka, PISnSŚ), Ikona i jej teologia „na emigracji”.. Enklawa intelektualno-artystyczna L’institut de théologie orthodoxe Saint-Serge w Paryżu.
13.40-14.00 Доц. канд. н. Тамара А. Галеева (Уральский федеральний университет им. Б.Н. Ельцина, Екатеринбург), Кафе как образ жизни и мотив в искусстве: опыт русской эмиграции 1920-30х годов
14.00-14.20 Dr Irina Obuchowa-Zielińska (Konsulat RP, Irkuck), Kariery polskich i rosyjskich artystów w Paryżu (1. poł. XX w.)
14.20-14.40 Dr Katarzyna Kulpińska (Uniwersytet Mikołaja Kopernika; PISnSŚ), Polscy graficy w Paryżu lat 20. i 30. XX w. - wielość koncepcji artystycznych, odmienność postaw życiowych
14.40-15.00 Lila Dmochowska (Wrocław), Kazimierz Czechowski - bolszewik, poeta i szermierz prawdy
15.00-15.20 dyskusja / дискуссия15.20-15.40 przerwa na kawę / перерыв на кофеModerator: Dr hab. Małgorzata Biernacka
15.40-16.00 Алла В. Кононова (Государственный Русский музей, Санкт-Петербург), Парижский цикл Бориса Григорьева (1866-1939) «Visages de Russie».
16.00-16.20 Ewa Ziembińska (Muzeum Narodowe w Warszawie), Sara Lipska i Adrienne Gorska, rzeźbiarka i architektka, dwie drogi twórcze krzyżujące się w Paryżu.
16.20-16.40 Prof. Grażyna Bobilewicz (Instytut Słowianoznawstwa PAN, Warszawa), Paryskie lalki autorskie Stefanii Łazarskiej i Marii Wasiljewej (Marie Vassilieff)
16.40-17.00 Dr Vita Susak (Lwowska Galeria Obrazów), Воспоминания Алексея Грищенко как источник по истории École de Paris
17.00-17.20 Anna Majka (Uniwersytet Mikołaja Kopernika), Paryski okres twórczości Issachara Bera Rybaka
17.20- 17.40 dyskusja / дискуссия17.40- zamknięcie sympozjum / закрытие симпозиума
28. 06. 2013 Sala B / Зал Б (I piętro / II этаж):Sesja IV – Polacy i Rosjanie w innych środowiskach / Поляки и русские в других странахModerator: Prof. Jan W. Sienkiewicz
8.40-9.00 Ewa Skotniczna (Uniwersytet Jagielloński), Wpływ Akademii monachijską na twórczość Witolda Pruszkowskiego na przykładzie obrazów „Świt” i „ Zmierzch”
9.00-9.20 Dr Zofia Krasnopolska-Wesner (Akademia Sztuk Pięknych, Gdańsk; PISnSŚ), Rosyjscy artyści w Goetheanum (Margarita Sabasznikowa i Asia Turgieniewa)9.20-9.40 Доц. канд. н. Лилия И. Овчинникова (Томский областной художественный музей), Выставки К. Зеленевского в Японии: к проблеме диалогизма искусства ХХ века
9.40-10.00 dyskusja / дискуссия10.20-10.40 przerwa na kawę / перерыв на кофеModerator: Доц. канд. н. Светлана С. Левошко
10.40-11.00 Aнтонина А. Шаханова (Научно-исследовательский музей Российской академии художеств, Санкт-Петербург), Дорогами русской эмиграции. Л. М. Браиловский (1867-1937)
11.00-11.20 Светлана Ю. Фоменко (Российская Академия живописи, ваяния и зодчества Ильи Глазунова), Русский архитектор-эмигрант В.В. Сташевский и задачи типового строительства Югославии в 1920-30-е гг.
11.20-11.40 Проф. канд. н. Галина П. Тулузакова (Казанский национальный исследовательский технологический институт), Николай Фешин и русские эмигранты в Нью-Йорке и Таосе
11.40-12.00 Канд. н. Надежда А. Авдюшева-Лекомт (Брюссель), Журнал А. Мартынова «Восточно-европейский вестник» – очаг славянской культуры в Бельгии. 1935 – 1937
12.00-12.20 dyskusja / дискуссия12.20-13.20 przerwa na obiad / обеденный перерывSesja V – Polacy i Rosjanie na powojennej emigracji / Поляки и русские в послевоенной эмиграцииModerator: Prof. Lechosław Lameńsk
13.20-13.40 Prof. Jan W. Sienkiewicz (Uniwersytet Mikołaja Kopernika; PISnSŚ), Cedr i orzeł. Plastycy polscy w Bejrucie 1942-1952
13.40-14.00 Dr Monika Szczygieł (PISnSŚ), Pamiętniki Feliksa Topolskiego14.00-14.20 Kinga Kowza (Warszawa), Edmund Kosmowski w świetle korespondencji14.20-14.40 Prof. Irena Kossowska (Uniwersytet Mikołaja Kopernika),”Aureolizm”: Zdzisław Ruszkowski w Londynie, Wenecji i Loch Maree
14.40-15.00 Prof. Swietłana Czerwonnaja / Проф. д-р Светлана Червонная (Российский институт культурологии, Мосва; Uniwersytet Mikołaja Kopernika; PISnSŚ), Крутые маршруты русских художников-эмигрантов, ушедших на Запад в конце Второй мировой войны
15.00-15.20 dyskusja / дискуссия
15.20-15.40 przerwa na kawę / перерыв на кофеModerator: Доц. д-р Екатерина М. Коляда15.40-16.00 Tadeusz Barucki (Warszawa), Maciej Nowicki (1910-1950). Sukces emigranta
16.00-16.20 Dr Joanna Stacewicz-Podlipska (Instytut Sztuki PAN; PISnSŚ), Pokora i przekora. Teresy Roszkowskiej „nawiązywanie kontaktu ze sztuką zagranicą”16.20-16.40 Dr Magdalena Howorus-Czajka (Uniwersytet Gdański), Sploty życia i nici w twórczości Tamary Jaworskiej
16.40-17.00 Dr Agata Soczyńska (Zespół Kolegiów Nauczycielskich w Ostrołęce; PISnSŚ), Przesłanie wolności w życiu i sztuce Hilarego Krzysztofiaka
17.00-17.20 Dr hab. Eleonora Jedlińska (Uniwersytet Łódzki; PISnSŚ), Krzysztof Wodiczko (1943): „artysta polityczny”: w Nowym Jorku
17.20-17.40 dyskusja / дискуссия
17.40- zamknięcie sympozjum / закрытие симпозиума – sala A / зал А
Załącznik 2
POLSKI INSTYTUT STUDIÓW NAD SZTUKĄ ŚWIATA
UNIWERSYTET MIKOŁAJA KOPERNIKA -
ZAKŁAD HISTORII SZTUKI NOWOCZESNEJ WYDZIAŁU SZTUK PIĘKNYCH
ul. Sienkiewicza 30/32, 87-100 Toruń; tel. 48-566113847; zhsn@umk.pl. ; www.zhsn.umk
zapraszają na
V KONFERENCJĘ SZTUKI NOWOCZESNEJ
W TORUNIU
pt.
SZTUKA ZJEDNOCZONEGO KRÓLESTWA
WIELKIEJ BRYTANII I PÓŁNOCNEJ IRLANDII
& REPUBLIKI IRLANDII
W XX – XXI WIEKU
I POLSKO – BRYTYJSKIE & IRLANDZKIE
KONTAKTY ARTYSTYCZNE
Art of the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland & Republic of Ireland
in 20th – 21st centuries and Polish – British & Irish art relations
w
Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu
Wały gen. Sikorskiego 13
w dniach 9 – 11 PAŹDZIERNIKA 2013
Konferencja otwiera nową serię spotkań, poświęconych sztuce współczesnej różnych kręgów kulturowych Europy i Ameryki Północnej. Kolejne – co dwa lata - poświęcone zostaną państwom: Ameryki Północnej (w 15-lecie założenia Instytutu w 2015 roku), Półwyspu Iberyjskiego, Bałkanów, Grupy Wyszehradzkiej, Skandynawii i Beneluksu.
Sztuka Zjednoczonego Królestwa znana jest w Polsce i w kontynentalnej Europie bardzo nierównomiernie. Obok nurtów artystycznych i wybitnych dzieł sztuki, o których informacje rozpowszechniły się w świecie (m.in. dzięki międzynarodowemu znaczeniu języka angielskiego), wiele zjawisk zachowało lokalny charakter. Zapewne przyczyniła się do tego stanu rzeczy dominacja międzynarodowych środowisk Paryża, Monachium i Berlina, po II wojnie światowej Nowego Jorku, powodująca marginalizacje sztuki państw i środowisk odległych od centrów. Brytyjscy artyści przekraczali kanał La Manche (English Channel) w poszukiwaniu inspiracji dla swej twórczości. Przywozili nowe tendencje ekspresjonizmu, kubizmu, surrealizmu i abstrakcji w malarstwie i rzeźbie, modernizmu w architekturze, które przełamywały tradycje Wiktoriańskiej ery. Wiele nowości wnieśli
około 1910 i po 1939 roku do londyńskiego środowiska artyści z Europy Środkowej i Wschodniej, często Polacy, w tym żydowskiego pochodzenia. Pojawienie się po wygranej wojnie na światowej scenie artystycznej wybitnych brytyjskich malarzy, rzeźbiarzy i architektów zapewne łączyło się odmienną sytuacją polityczną, w której Zjednoczone Królestwo i połączone z nim sojuszem Stany Zjednoczone Ameryki Północnej, pragnęły zdominować kulturowo i językowo świat. Zjednoczone Królestwo i Londyn stały się niekiedy artystycznym przedsionkiem Stanów Zjednoczonych z Nowym Jorkiem, silnie jednak oddziałując na niektóre tendencje artystyczne. W świetle sztuki angielskiej znikają z kontynentalnej perspektywy inne kulturowe kręgi Wyspy, jak Szkocja czy Walia. Dotyczy to także mało znanej sztuki irlandzkiej, zarówno w Republice Irlandii, jak w brytyjskiej Irlandii Północnej. Akcentując wspaniały dorobek brytyjskich twórców, warto zwrócić uwagę na zjawiska pozornie marginalne i odległe. W końcu nie wiadomo, skąd mogą się pojawić fenomeny, które zmienią sztukę i - nasze otoczenie.
Proponowany program trzydniowej konferencji obejmie 6 sekcji:
- myśl o sztuce i krytyka artystyczna,
- malarstwo, grafika, rzeźba, sztuka nowych mediów,
- architektura i urbanistyka,
- sztuka Szkocji i Walii,
- sztuka irlandzka,
- kontakty artystyczne między Polską a Wielką Brytanią i Irlandią.
Obrady będą odbywały się w dwóch równoległych sesjach w sąsiednich salach Centrum Sztuki Współczesnej. Przewidywane są także dyskusje panelowe z udziałem wybitnych historyków i krytyków sztuki oraz kuratorów muzeów i galerii sztuki współczesnej.
Językami konferencji będą angielski i polski, natomiast publikację materiałów przewiduje się w języku angielskim i ewentualnie polskim (ze względu na potencjalne walory poznawcze dla osób zainteresowanych sztuką współczesną) .
Organizatorami konferencji są: prof. Jerzy Malinowski, prof. Jan W. Sienkiewicz, dr Małgorzata Geron, dr Joanna Kucharzewska, dr Katarzyna Kulpińska oraz dr Filip Pręgowski i Malina Barcikowska (sekretarze naukowi konferencji).
Zgłoszenia na załączonym formularzu prosimy nadsyłać do 31 sierpnia 2013 na adres:
polbrit.conf@gmail.com
Opłata konferencyjna wynosi 200 zł lub 50 Euro, dla doktorantów 150 zł lub 35 Euro. Wpłaty na konto do 30 września 2013 roku w Credit Agricole, Orlat Lwowskich 1, 53 – 605 Wroclaw IBAN: PL 24 1940 1076 3101 7420 0000 0000. Swift code: LUBWPLPR.
Uczestnicy konferencji pokrywają koszty podróży i noclegów w hotelu lub domu akademickim. Organizatorzy opłacą koszty wyżywienia i pomogą w rezerwacji noclegu.
Poprzednie Konferencje Sztuki Nowoczesnej w Toruniu: I – Sztuka 1905-1923 (2005); II – Dzieje krytyki artystycznej i myśli o sztuce (2007); III – Szpetne w sztukach pięknych. Brzydota, deformacja i ekspresja w sztuce nowoczesnej (2009); IV – Old art inspirations in the art of 20th and 21st
centuries (2011). Tomy z konferencji I - III ukazały się drukiem, tom z konferencji IV - w wydawnictwie.
Zgłoszenie uczestnictwa w konferencji
Imię
Nazwisko
Stopień naukowy
Instytucja(uczelnia, wydział, instytut, zakład)
Adres miejsca pracy
Adres do korespondencji
Telefon
Faks
E-mail
Tytuł wystąpienia
Abstrakt wystąpienia (do 1000 znaków)
Rezerwacja noclegu
----------------------------------------------------------------------------------------
„Lokal przy ul. Foksal 11 jest wykorzystywany na cele kulturalne przez Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata dzięki pomocy Miasta Stołecznego Warszawy – Dzielnicy Śródmieście.”