KOMUNIKAT ZARZĄDU POLSKIEGO INSTYTUTU STUDIÓW NAD SZTUKĄ ŚWIATA Nr 7/8/9 (10/11/12) Lipiec-Sierpień-Wrzesień 2013 roku
Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata
w Warszawie, przy ul. Foksal 11 lokal 6,
zaprasza na:
Ogólnopolskie Seminarium Teorii i Historii Scenografii i Plastyki Teatralnej
Zgodnie z wstępnymi ustaleniami ze spotkania organizacyjnego jesienią mają rozpocząć działalność Ogólnopolskie Seminarium Teorii i Historii Scenografii i Plastyki Teatralnej. Proponujemy formułę jednodniowych mini-konferencji, które mogłyby się odbywać w cyklu kwartalnym. Z uwagi na uczestników dojeżdżających spoza Warszawy optymalnym dniem wydaje się sobota.
Ramowym tematem pierwszego spotkania mogłaby być Polska scenografia XX wieku, kolejnego Teatr Plastyków, na trzecim pragnęlibyśmy oddać głos praktykom: reżyserom i scenografom. W ten sposób po kolei odnieślibyśmy się do większości problemów, które poruszaliśmy na spotkaniu organizacyjnym. W trakcie zebrań zapewne pojawiać będą się kolejne pomysły, które pozwolą nam doprecyzować ostatecznie charakter seminarium, jak również ustalić wspólne oczekiwania (także te, dotyczące produktu finalnego, a więc publikacji).
Proponowany termin pierwszego spotkania to 26 października.
Dr Joanna Stacewicz-Podlipska (joanna.stacewicz@gmail.com)
Sekretarz Seminarium
Konferencje:
Zarząd przesyła programy konferencji:
Arte de América Latina y los contactos artísticos entre Polonia y América Latina
Katedra Historii Sztuki Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 26-28 września 2013
(program – załącznik 1)
V Konferencja Sztuki Nowoczesnej w Toruniu / The 5th Conference Of Modern Art in Toruń
Sztuka Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Północnej Irlandii & Republiki Irlandii w XX – XXI wieku i polsko – brytyjskie & irlandzkie kontakty artystyczne /
Art of The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland & Republic of Ireland in 20th - 21st Centuries and Polish-British & Irish Artistic Relations
Centrum Sztuki Współczesnej, Toruń, 9 -11 października 2013
(program – załącznik 2)
Współpraca:
Naukowo-Badawczy Instytut Teorii i Historii Architektury i Urbanistyki Rosyjskiej Akademii Architektury i Budownictwa w Moskwie
W dniu 26.06. 2013 podpisana została Umowa o współpracy między Naukowo-Badawczym Instytutem Teorii i Historii Architektury i Urbanistyki Rosyjskiej Akademii Architektury i Budownictwa (Научно-исследовательский институт теории и истории архитектуры и градостроительства, Российской академии архитектуры и строительных наук) w Moskwie, reprezentowanym przez dyrektora prof. dr Igora A. Bondarenkę a Polskim Instytutem Studiów nad Sztuką Świata, reprezentowanym przez prezesa prof. dr hab. Jerzego Malinowskiego. Umowa obejmuje: wymianę naukowców, organizację wspólnych konferencji i seminariów naukowych, a także wystaw architektonicznych i historyczno-architektonicznych, projekty wspólnych badań i publikacji ich rezultatów, przekłady i recenzowanie prac naukowo-badawczych.
Instytut, założony w 1933 roku, jest najważniejszym ośrodkiem badań nad architekturą w Rosji. Posiada wiele oddziałów .m.in. w Petersburgu, kształci kadry naukowe, wydaje czasopisma, w tym „Архитектурное наследство”, organizuje konferencje naukowe.
Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie
W dniu 10.07. 2013 została podpisana Umowa o współpracy między Muzeum Historii Żydów Polskich, reprezentowanym przez p.o. dyrektora Andrzeja Cudaka a Polskim Instytutem Studiów nad Sztuką Świata, reprezentowanym przez prezesa prof. dr hab. Jerzego Malinowskiego. Przedmiotem umowy jest: organizacja Kongresów Sztuki Żydowskiej, publikacja serii wydawniczej „Jewish Art in Poland and Central-East Europe”, a także specjalistyczne konferencje naukowe, warsztaty konserwatorskie oraz dwuletnie podyplomowe studia historii żydowskiej.
Informacja o publikacjach:
AGNIESZKA SYLWIA STASZCZYK, Rzeźba hinduistyczna w Mathurze od II do IV w. n.e. Ikonografia i forma [Hindu sculpture of Mathura from 2nd to 4st CE. Iconography and form]
Wydawnictwo DiG, Warszawa 2012 ISBN 978-83-7181-764-9 (272 s.)
Omawiane w książce religijne przedstawienia powstałe w Mathurze, znanym
i ważnym ośrodku artystycznym Indii północnych, zaliczyć można do grupy najstarszych kultowych rzeźb kamiennych ukazujących bóstwa panteonu hinduistycznego. Autorka wybrała Agniego, Indrę, Surję, Wisznu, Brahmę, Wasudewę-Krisznę, Sankarszanę-Balaramę, Rudrę-Śiwę, Skandę-Karttikeję i Ganapatiego-Winajakę. Część z nich to bogowie o rodowodzie wedyjskim, pozostali włączeni zostali do panteonu hinduistycznego za sprawą ewolucji wierzeń czy asymilacji kultów lokalnych i rdzennych. Ich wizerunki przeanalizowane zostały w kontekście historycznym i religijnym, a z uwagi na to, że większość z nich ujęta została w rzeźbie po raz pierwszy, istotną częścią pracy jest analiza ikonograficzna. Takie przedstawienia kultowe są istotnym przedmiotem analizy w badaniach nad początkami sztuki religijnej. Ustalenie genezy wizerunków bóstw, którzy przedstawieni zostali w rzeźbie mathurańskiej, a także poszczególnych ich elementów, jest w takiej analizie kluczowe. Autorka odniosła się w niej do najstarszych zachowanych rzeźb w poszczególnych typach, fragmentów literackich oraz paralelnych przedstawień w sztuce po omawianym okresie, a więc po IV w. n.e. Ponadto, dzięki wnikliwym studiom nad formą dzieł i uwzględnieniu dużej liczby rzeźb, autorka mogła także ustalić chronologię w poszczególnych typach, co niewątpliwie jest znaczące dla ich datowania , a tym samym dla odtworzenia ewolucji stylu.
Składki
Zarząd gorąco prosi i przypomina członkom o płaceniu składek za okres od rejestracji Instytutu, to znaczy od lipca 2011 roku (normalna składka – 10 zł; ulgowa dla doktorantów – 5 zł, dla emerytów i rencistów – również ulgowa 5 zł, wprowadzona uchwałą zarządu od października 2012 roku). Składki stanową podstawowy fundusz, z którego możemy pokrywać koszty utrzymania lokalu Instytutu; czynsz za wynajem oraz rachunki za energię elektryczną i wodę to łącznie około 1000 zł miesięcznie.
Numer konta Instytutu w Credit Agricole Bank Polska:
24 1940 1076 3101 7420 0000 0000
http://www.facebook.com/pages/Polski-Instytut-Studi%C3%B3w-nad-Sztuk%C4%85-%C5%9Awiata/504390379582972
Anna Sembiring - administrator profilu (aquarina@o2.pl).
Załącznik 1
Program
Arte de América Latina y los contactos artísticos entre Polonia y América Latina
ARTE DE AMÉRICA LATINA
y relaciones artísticas entre Polonia y Latinoamérica
26-28 de septiembre del 2013
Departamento de Historia del Arte, Universidad de Lodz
Palacio Biedermann, ul. Franciszkańska 1/5, Lodz
PROGRAMA
MIÉRCOLES 25.09.2013
Llegada de los participantes a Lodz y hospedaje en el HOTEL GRAND – c/ Piotrkowska 72 (http://grandlodz.pl/)
19.00 – Copa de vino de bienvenida
Universidad de Lodz, Palacio Biedermann, ul. Franciszkańska 1/5
JUEVES 26.09.2013
Universidad de Lodz, Palacio Biedermann, ul. Franciszkańska 1/5
Salón de chimenea
9.00 – 9.40 Inauguración
Prof. Jerzy Malinowski
El Presidente del Instituto Polaco de Investigación de Arte Mundial
Universidad de Mikolaj Kopernik, Torun
Prof. Krzysztof Stefański
Jefe del Departamento de Historia del Arte de la Universidad de Lodz
Dra. Ewa Kubiak
Jefa de la Conferencia, Universidad de Lodz
Prof. María Cristina Valerdi Nochebuena
Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, México
JUEVES 26.09.2013
9.40 – 11.00
MESA 1: Salón de chimenea
EL ARTE MODERNO (SIGLOS XIX – XX) Y CONTEMPORÁNEO; LAS RELACIONES CULTURALES Y ARTÍSTICAS ENTRE AMÉRICA LATINA Y EUROPA (ENTRE OTROS POLONIA), AMÉRICA DEL NORTE Y ASIA.
Coordinadores: María Cristina Valerdi Nochebuena, Łukasz M. Sadowski y Agata Andrzejewska.
SESIÓN I: ARQUITECTURA EN AMÉRICA LATINA
Coordinan: María Cristina Valerdi Nochebuena y Agata Andrzejewska
Buenos Aires and Lodz. Two different examples of 19th century industrial architecture revitalizations
Lukasz SADOWSKI
Academia de Bellas Artes de Lodz, POLONIA
Brasilia and Nowa Huta - the ideal cities of the 50.? The contribution to the research on model implementations of the functional and socialist city.
Aleksandra SUMOROK, Academia de Bellas Artes de Lodz, POLONIA
La representación de la arquitectura en el arte mexicano
José Eduardo CARRANZA LUNA, Arturo FRAGOSO GARCÍA, Edmundo Sotelo Mendiola y José EDUARDO CILIA ARAGON
Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, México
11.00 – 11.30 Discusión
11.30 – 11.50 Café
11.50 – 13:15
SESIÓN II : Arte Moderno y Contemporáneo
Coordina: Sarah Poppel
¡Siempre llegamos tarde! El género de la pintura histórica en Colombia
Olga Isabel Acosta Luna, Colombia-Alemania
Fernando Botero: plus-size, plus art
Alicja Rekść, Universidad de Lodz, Polonia
Doris Salcedo (1958): art as political and mental archaeology of memory
Eleonora JEDLIŃSKA, Universidad de Lodz, Polonia
12.50 – 13.15 Discusión
13.15 -14.15 Almuerzo en la Universidad de Lodz
JUEVES 26.09.2013
14.30 – 16.30
Mesas 1 y 2 paralelas
MESA 1 – Sala 203
EL ARTE MODERNO
Coordinadores: MC. Valerdi Nochebuena, Łukasz M. Sadowski, A. Andrzejewska.
SESIÓN III: ARTE MODERNO
Y CONTEMPORÁNEO
Coordinan: Łukasz M. Sadowski, Marta Skwirowska
An ongoing discovery – The mediation and reception of Latin American Art with a special focus on German speaking countries
Sarah POPPEL, ALEMANIA
The limits of the site-specific in the work of Regina Silveira
Martinho ALVES DA COSTA JUNIOR
Universidad Estatal de Campinas, São Paulo, Brasil
A reinterpretation of Constructivism in the work of the Brazilian contemporary artist Elisa Bracher
Teresa BUENO SCHOEN, Universidad Libre de Berlín, ALEMANIA
16.00 – 16.30 Discusión
MESA 2 – Sala 204
EL ARTE COLONIAL
Coordinadoras: Ewa Kubiak y Olga Isabel Acosta
SESIÓN I: ARQUITECTURA COLONIAL
Coordina: E. Kubiak
Técnica local e influjo mudéjar en cubiertas eclesiásticas de Michoacán, México. Etapa virreinal
Luis Alberto TORRES GARIBAY, Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo, MÉXICO
Mestizaje y resignificación simbólica en dos exponentes de la arquitectura barroca agustina en Nueva Galicia y Filipinas
Mauricio H. ROMERO OLIVERA y Eugenia María AZEVEDO SALOMAO, Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo, MÉXICO.
Cultura masónica en el barroco Novohispano
Martha FERNÁNDEZ (Teleconferencia), Universidad Nacional Autónoma de México, MÉXICO
16.00-16.30 Discusión
16.30 – 16.50 Café
17.00 – 19.00 Visita al Museo de Arte Contemporáneo de Lodz
http://msl.org.pl/en/
19.30 Cena en Manufaktura
http://en.manufaktura.com/
VIERNES 27.09.2013
Universidad de Lodz, Palacio Biedermann, ul. Franciszkańska 1/5
9.00 – 10.30
MESAS 1 Y 2 PARALELAS
MESA 1 – Sala 203
EL ARTE MODERNO
Coordinadores: M. C. Valerdi Nochebuena, Łukasz M. Sadowski, A. Andrzejewska.
SESIÓN IV: ARTE MODERNO Y CONTEMPORÁNEO
Coordinan: Carlos Dimeo y Anna Wendorff
El Muralismo de la Reacción Mexicana
CarstenSCHIEFER, Universidad de las Artes, Berlín, ALEMANIA
Muralism in São Paulo in the 1950’s: past issues and the synthesis of arts.
Patrícia FREITAS, Universidad Estatal de Campinas, São Paulo, Brasil
Bachuismo: “el mestizaje” en la pintura de Luis Alberto Acuña, Pedro Nel Gómez y Ignacio Gómez Jaramillo en el segundo tercio del siglo XX. (Teleconferencia)
Stefania KARAMPA, TU Dresden, ALEMANIA
MESA 2 – Sala 204
EL ARTE COLONIAL
Coordinadoras: E. Kubiak y O. Acosta
SESIÓN II: ARQUITECTURA COLONIAL
Coordina: Alma Montero
Recepción de la arquitectura jesuita
Ewa KUBIAK
Universidad de Lodz, POLONIA
Mestizaje cultural en la arquitectura religiosa de Michoacán virreinal, México.
Eugenia María AZEVEDO SALOMAO
Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo, MÉXICO
Un lugar, dos tabernáculos y la polémica en torno al neoclasicismo en la Nueva España.
Montserrat GALÍ BOADELLA, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, MÉXICO
10.00 – 10.30 Discusión
10.30 – 10.50 Café
VIERNES 27.09.2013
10.50 – 12.20
MESAS 1 y 2 PARALELAS
MESA 1 – Sala 203
EL ARTE MODERNO
SESIÓN V: Arte EN AMÉRICA LATINA
Coordinan: Jerzy Malinowski y Katarzyna Szoblik
Centro histórico de Puebla. México, política pública hoy: El individualismo modernizador
Virginia Cabrera Becerra, Juan Manuel GUERRERO BAZÁN, Delia del Consuelo DOMÍNGUEZ CUANALO, Marco Aurelio ROJAS
Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, México
Arte Ingenuo y Arte Figurativo en la obra pictórica de Bárbaro Rivas
Carlos DIMEO, Universidad de Marie Curie-Skłodowska Lublin, POLONIA
Coincidencias y discrepancias en la arquitectura religiosa del siglo XX de la Ciudad de Puebla: La Medalla Milagrosa y Nuestra Señora de la Esperanza
María Cristina VALERDI, Victor Manuel Martínez López, Jorge Sosa Oliver, Jonhatan Hernández
Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, México.
Centrohistóricode Puebla. México Modernización, turismo cultural y desvalorización del patrimonio edificado.
Virginia Cabrera Becerra, Varinia López Vargas, Rosario Nava Ramírez, Delia del Consuelo DOMÍNGUEZ CUANALO Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, México
11.40 -12.20 Discusión
MESA 2 – Sala 204
EL ARTE COLONIAL
SESIÓN III: ARTE COLONIAL
Coordinan: O. Acosta y E. Kubiak
El arte colonial neogranadino visto en el marco de un renacimiento global
Patricia ZALAMEA, Universidad de los Andes
Bogotá, COLOMBIA
Mosaicos plumarios de la época colonial como espejo de encuentros culturales
Friederike Sophie BERLEKAMP, Universidad Libre, Berlín, ALEMANIA.
Quispe Tito: entre historia del arte y conservación de las obras artísticas.
Anna Derentowicz-Zakrzewska, POLONIA
11.40 – 12.20 Discusión
12.30 – 14.00 ALMUERZO
VIERNES 27.09.2013
14.00 – 15.50
MESAS PARALELAS 1 y 2
MESA 1 – Sala 203
EL ARTE MODERNO
SESIÓN VI: ARTE Y ESPACIO PÚBLICO
Coordina: Eleonora Jedlinska y Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk
La presencia de los Ángeles en los cementerios patrimoniales
Jorge SOSA OLIVER, Aurora ROLDÁN OLMOS, MC. VALERDI NOCHEBUENA, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla MÉXICO
Tablada
Irmina GADOWSKA, Universidad de Lodz, POLONIA
El arte dentro de los espacios públicos mexicanos: las cuatro esculturas de Antoine Duranne en el zócalo de la ciudad de Puebla
Adriana HERNÁNDEZ SÁNCHEZ, Christian Enrique DE LA TORRE SÁNCHEZ, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, MÉXICO
15.20 -15.50 Discusión
MESA 2 – Sala 204
EL ARTE COLONIAL
SESIÓN IV: Arte colonial
Coordina: Patricia Zalamea
Entre lo local y lo global: Reflexiones sobre la pintura neogranadina del siglo XVIII
Olga Isabel Acosta Luna, colombia-Alemania
San Estanislao de Kostka: novicio ejempla
Alma MONTERO ALARCÓN, Instituto Nacional de Antropología e Historia, Museo Nacional del Virreinato, MÉXICO
IMAGEN Y DOLOR: Representación y experiencia del martirio en las sociedades barrocas latinoamericanas
Martín MESA, Universidad Jorge Tadeo Lozano, COLOMBIA - (Teleconferencia)
15.20 – 15.50 discusión
17.00 Paseo por la calle Piotrkowska
Punto de encuentro en la entrada del hotel “Grand”
19.00 Cena en calle Piotrkowska
SÁBADO 28.09.2013
Universidad de Lodz, Palacio Biedermann, ul. Franciszkańska 1/5
9.00 – 10.30
MESAS 1 Y 2 PARALELAS
MESA 1 – Sala 203
EL ARTE MODERNO
SESIÓN VII: ARQUITECTURA EN AMÉRICA LATINA
Coordinan: Łukasz M. Sadowski y Agata Andrzejewska
Art Decó en la arquitectura. Colonia Hipódromo Condesa, Cd. de México - Ciudad de Puebla: estudio comparativo
Maria Cristina VALERDI NOCHEBUENA, Jorge SOSA OLIVER, Julia MUNDO, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, MÉXICO
Arquitectura ferroviaria en Guerrero, México. El arribo del modernismo en las postrimerías del siglo XIX
Jaime SILVA GONZÁLEZ, Universidad Autónoma de Guerrero, MÉXICO
10.00 – 10.30 Discusión
MESA 2 – Sala 204
EL ARTE COLONIAL
Coordinadoras: Ewa Kubiak y Olga Isabel Acosta
SESIÓN V: ARQUITECTURA COLONIAL
Coordinan: E. Kubiak
El equipamiento de las Iglesias de doctrina en el siglo XVII. Una aproximación a su estudio (Teleconferecia)
Guadalupe ROMERO SÁNCHEZ, Universidad de Granada, ESPAÑA.
Arquitectura de la época colonial. Un atractivo de Taxco de Alarcón en México
Romelia GAMA AVILEZ, Jaime SILVA GONZÁLEZ, Universidad Autónoma de Guerrero, MÉXICO
Las fundaciones religiosas agustinas en México en los conventos de Ocuilan, Chalma y Malinalco
Rosa Guadalupe DE LA PEÑA VIRCHEZ, Vladimira Palma LINARES, Centro Universitario UAEM Tenancingo, MÉXICO.
10.00 – 10.30 Discusión
10.30 – 10.50 Café
10.50 – 12.10
MESAS 1 Y 2 PARALELAS
MESA I
EL ARTE MODERNO
SESIÓN VIII: ARTE MODERNO Y CONTEMPORÁNEO
Coordina: Irmina Gadowska y Anna Wendorff
Fanny Rabel. Un acercamiento a algunas décadas de arte contemporáneo mexicano
Aurora ROLDÁN OLMOS, María Cristina VALERDI NOCHEBUENA, Universidad Autónoma de Puebla, MÉXICO
Amilcar Rivera y el extravío de la mexicanidad
Mariela ARRAZOLA, Museo del Tecnológico De Monterrey, MÉXICO.
Performance theory in the context of research on Mexican efemeral art. Problems with interpretation
Marta Skwirowska, POLONIA
La cuestión plástica en las Ilustraciones de Rosana Faría en la literatura infantil
Anna WENDORFF, Universidad de Lodz, POLONIA
12.10-12.40 discusión
MESA 2
EL ARTE COLONIAL
SESIÓN VI: ARTE COLONIAL
Coordinan: O. Acosta, E. Kubiak
Reminiscencias hispano musulmanas en Santa María Huiramangaro, Michoacán
Laura Elena LELO DE LARREA LÓPEZ, Luis Alberto TORRES GARIBAY
Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo, México.
Representaciones de los santos centroeuropeos en el arte novohispano
Doris BIEÑKO DE PERALTA, Escuela Nacional de Antropología e Historia, MÉXICO
Términos sobre el arte colonial – proyecto doctoral
Paweł Drabarczyk vel Grabarczyk, Academia de las Ciencias Polacas, Varsovia
Las fundaciones franciscanas del siglo XVI en Nueva España y su génesis europea.
Agata ANDRZEJEWSKA, Universidad de Lodz, POLONIA
12.10-12.40 Discusión
12.40-14.00 Almuerzo
SÁBADO 28.09.2013
14.00 – 15.30
EL ARTE MODERNO (...)
Coordinadores: MC. Valerdi Nochebuena, Łukasz M. Sadowski, Agata Andrzejewska.
SESIÓN IX: ARTE MODERNO
Y CONTEMPORÁNEO
Coordinan: MC. Valerdi, LM. Sadowski
An italian painter at the paulista capital – Giuseppe Amisani exhibitions in São Paulo
Letícia BADAN PALHARES KNAUER DE CAMPOS, Universidad Estatal de Campinas, São Paulo, Brasil
La ausencia del cuerpo en el arte plástico argentino – un planteo estético en la obra de Luís Felipe Noé y Marta Minujín
Lena GEUER, Universidad Heinrich Heine Düsseldorf, ALEMANIA
Towards a phenomenological poetics of the body. Forgetting the body: an outline of the problema. (Teleconferencia)
Carlos Eduardo SANABRIA BOHÓRQUEZ, Universidad Jorge Tadeo Lozano, COLOMBIA
15.00 – 15.30 Discusión
15.30 – 15.50 Café
SÁBADO 28.09.2013
15.50 – 16.50
MESA 3: Arte indÍgena y ARTE popular
Coordinadoras: J. Pietraszczyk-Sękowska, M. Nierzwicka y M. Skwirowska
SESIÓN I: ARTE POPULAR Y ARTESANÍA
Coordina: M. Skwirowska y K. Szoblik
Mexican folk art collection of Stanisław Kasprzyk
Magdalena NIERZWICKA, Museo Regional en Torun, POLONIA
Valorización de la artesanía del estado de Guerrero en México
Romelia GAMA AVILE, Universidad Autónoma de Guerrero, MÉXICO
Fronteras y transformaciones del arte en los Andes centrales. El caso del Valle Mantaro.
Maria Eleonora HEBISZ, Polonia
16.50 – 17.20 Discusión
17.20 – 17.40 Café
17.40 – 18.20
MESA 3: Arte indigena y ARTE popular
Coordinadoras: Joanna Pietraszczyk-Sękowska, Magdalena Nierzwicka y Marta Skwirowska
SESIÓN II: ARTE Y tradición indígena
Coordina: Marta Skwirowska
Árboles y flores en los códices indígenas en México
Katarzyna Szoblik, Academia Economico-Humanista de Bielsko-Biala, Polonia
La cuestión de traducción en el diálogo histórico. El cotejo de las crónicas españolas y las fiestas de Gran Tamboy
Daria ORNAT, Universidad de Lodz, POLONIA
18.20 – 18.50 Discusión
19.00 Cena de clausura en el Palacio Biedermann, ul. Franciszkańska 1/5 Universidad de Lodz
Załącznik 2
Program:
V Konferencja Sztuki Nowoczesnej w Toruniu / The 5th Conference Of Modern Art in Toruń
Sztuka Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Północnej Irlandii & Republiki Irlandii w XX – XXI wieku i polsko – brytyjskie & irlandzkie kontakty artystyczne /
Art of The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland & Republic of Ireland in 20th - 21st Centuries and Polish-British & Irish Artistic Relations
Centrum Sztuki Współczesnej, Toruń, 9 -11 października 2013
09.10 2013
10:00-10:10 Prof. Jerzy Malinowski (Prezes PISnSŚ; Uniwersytet Mikołaja Kopernika): Otwarcie konferencji / Opening of the conference
10:10-10:30 Krzysztof Cieszkowski (Tate Library, London): Documenting modern British art : archives, libraries and Bibliographies / Dokumentowanie współczesnej sztuki brytyjskiej: archiwa, biblioteki i bibliografie
10:30-10:50 Paul Collinson (England’s Favourite Landscape, Hull): England’s Favourite Landscape: Paintings in search of The Picturesque and Cautionary Tales of Landscape / Ulubiony pejzaż Anglii: obrazy w poszukiwaniu malowniczości i przesłania pejzażu
10:50-11-10 Przerwa na kawę / coffee break
---------------------
11:10-11:30 Prof. Piotr Marciniak (Politechnika Poznańska): Nowe koncepcje miasta i przestrzeni. Recepcja brytyjskiej architektury i urbanistyki w Polsce / New Ideas of the City and Space. The Reception of British Architecture and town-planning in Poland
11:30-11:50 Tadeusz Barucki (Warszawa): Nowy gmach parlamentu Szkocji w Edynburgu / New Scottish Parliament Building in Edinburg
11:50-12:10 Dr Artur Zaguła (Politechnika Łódzka): Architektura Nowego Klasycyzmu w Wielkiej Brytanii / The New Classicism Architecture in Great Britain
12:10-12:30Lidia Gerc (Stacja PAN, Wiedeń; PISnSŚ): Pracownia Future Systems Kaplicky’ego i Levete / Future Systems. New directions in British architecture
12:30-12:50 Prof. Jeremi Królikowski (Wyższa Szkoła Gospodarstwa Wiejskiego, Warszawa): Angielska architektura kolonialna w Warszawie na przełomie XX i XXI wieku. Norman Foster na stołecznym placu Piłsudskiego / English Colonial Architecture in Warsaw at the turn of the 20th and 21st centuries. Norman Foster on Pilsudski Square in Warsaw
12:50-13:10 Dyskusja / Discussion
13:10-14:30 Obiad / Lunch-time
--------------------------------
14:30-14:50 David Bingham (University of Liverpool): Albert Lipczinski (1876-1974)
14:50-15:10 Dr Mirella Korzus (PISnSŚ): Wielcy twórcy reformy teatralnej: Edward Gordon Craig i Stanisław Wyspiański. Założenia nowoczesnego obrazowania w plastyce teatralnej / Great Theatre Reformists: Edward Gordon Craig and Stanisław Wyspiański. The Principles of Modern Imaging in Scenic Design
15:10-15:20 Dr Piotr Kopszak (Muzeum Narodowe, Warszawa): Londyńskie kontakty z Polakami Henri'ego Gaudier-Brzeska / Henri Gaudier-Brzeska’s Polish Connections in London
15:20-15:40Dr Edyta Barucka (Uniwersytet Warszawski, PISnSŚ): Hampstead w latach 1930-tych: międzynarodowy epizod w historii brytyjskiego modernizmu / International modernism in Hampstead in the 1930s
15:40-16:00 Dr Izabela Curyłło-Klag (Uniwersytet Jagielloński): Obraz polskiego środowiska artystycznego w prozie Wyndhama Lewisa / Poles in Wyndham Lewis’s accounts of early 20th century bohemia
16:00-16:40 Przerwa na kawę / Coffee break
16:40-17:00 Magdalena Zdrenka-Ciałkowska (PISnSŚ): Sztuka reklamy w Polsce i Wielkiej Brytanii. Realizacje duetu Levitt – Him / The Art of Advertising in Poland and Great Britain. Levitt – Him Duo Works
17:00-17:20 Prof. Waldemar Deluga (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, PISnSŚ): Polska grafika w British Museum (1918 – 1939) / Polish Graphic Art in British Museum (1918 – 1939)
17:20-17:40 Prof. Irena Kossowska (Uniwersytet Mikołaja Kopernika): Wyspiarski gust: sztuka Anglii, Szkocji i Irlandii w Warszawie 1939 roku / The taste of islanders: the reception of the exhibition of British art in Warsaw of 1939
17:40-18:00 Maciej Tybus (Uniwersytet Mikołaja Kopernika): The art and cultural activities of the British POWs in Stalag XXA in Toruń / Sztuka i działalność kulturalna brytyjskich jeńców wojennych w Stalagu XXA w Toruniu
18:00-19:00 Dyskusja / Discussion
20:30 Dyskusja panelowa – badania sztuki brytyjskiej i irlandzkiej oraz polsko-brytyjskich związków w Polsce / Panel Discussion – Studies on British and Irish Art and Polish-British Connections in Poland
10.10.2013
08:30-08:50 Dr Dominika Buchowska-Greaves (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza): ‘Whitechapel Boys’ and the British Avant-Garde: Exploring the Polish Connection / ‘Whitechapel Boys’ i brytyjska awangarda: w poszukiwaniu polskich związków
08:50-09:10 Dr Małgorzata Geron (Uniwersytet Mikołaja Kopernika; PISnSŚ): Henryk Gotlib. Twórczość w Polsce i Anglii / Henryk Gotlib’s Oeuvre in Poland and England
09:10-09:30 Dr Artur Kamczycki (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza; PISnSŚ): Kilka refleksji o Jankielu Adlerze / Some Reflections on Jankel Adler
09:30-09:50 Dr Magdalena Maciudzińska-Kamczycka (Uniwersytet Mikołaja Kopernika, PISnSŚ): Down to the Earth with Light. Josef Herman in Wales / Down to the Earth with Light. Josef Herman w Walii
09:50-10:10 Malina Barcikowska (PISnSŚ): Wyjątki od reguły, czyli o związkach Franciszki i Stefana Themersonów z
brytyjskim światem logików i matematyków / Against the Grain. On the Relations of Franciszka and Stefan Themersons’ with the Circle of British Logicians and Mathematicians
10:10-10:40 Dyskusja / Discussion
10:40-11:00 Przerwa na kawę / Coffee break
-------------------------------
11:00-11:20 Prof. Jan W. Sienkiewicz (Uniwersytet Mikołaja Kopernika; PISnSŚ): Polacy w uczelniach artystycznych i sztuce Wielkiej Brytanii po drugiej wojnie światowej / Poles in art schools and art of Great Britain after World War II
11:20-11:40 Prof. Małgorzata Biernacka (Uniwersytet Jana Pawła II, Kraków): The Continental British School of Painting – Zrzeszenie Artystów Polskich w Wielkiej Brytanii / The Continental British School of Painting – The Association of Polish Artists in Great Britain
11:40-12:00 Dr Magdalena Howorus-Czajka (Uniwersytet Gdański): Okres angielski w twórczości Piotra Potworowskiego w świetle tekstów krytyki artystycznej w czasopiśmiennictwie polskim na uchodźctwie / English Period in the Works of Peter Potworowski in the Light of Art Criticism in Polish Periodicals in Exile
12:00-12:20 Dr Agata Soczyńska (PISnSŚ): Marek Żuławski i Stanisław Frenkiel o współczesnej sztuce brytyjskiej /Marek Żuławski and Stanisław Frenkiel about contemporary British Art
12:20-12:40 Dyskusja / Discussion
12:40-14:00 Obiad / Lunch-time
-----------------------------------
14:00-14:20 Dr Katarzyna Kociołek (Uniwersytet Warszawski): Wizerunek irlandzkiej tożsamości we współczesnej sztuce Irlandii / Visualising Irishness in contemporary Irish art
14:20-14:40 Gail Prentice (Flax Art Studios, Belfast): Flax Art Studios, Belfast and its impact on Contemporary Northern Irish Art / Flax Art Studios w Belfaście i jego wpływ na współczesną sztukę Północnej Irlandii
14:40-15:00 Dr Łukasz Guzek (Akademia Sztuk Pięknych, Gdańsk): Inspiracje irlandzkie w polskiej sztuce performance / Irish Inspirations in Polish Performance Art
15:00-15:20 Prof. Artur Tajber (Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie): Dostępne zasoby / Okcydent-Akcja / Available Resources / Occident-Action
15:20-15:40 Dr Aneta Pawłowska (Uniwersytet Łódzki; PISnSŚ): The Influence of British Artists on South African art in the 20th century / Twórczość artystów pochodzenia brytyjskiego Afryce Południowej w XX wieku
15:40-16:00 Prof. Mirosława Buchholtz (Uniwersytet Mikołaja Kopernika): Artist in Conflict: Yinka Shonibare’s FlowerTime / Artysta wobec sprzeczności: Flower Time Yinki Shonibare
16:00-16:20 Dyskusja / Discussion
16:20-16:40 Przerwa na kawę / Coffee break
---------------------------------------------
16:40-17:00 Dr Ewa Toniak (Collegium Civitas, Warszawa): Odwaga patrzenia. Moore w Auschwitz / The courage of seeing. Moore in Auschwitz
17:00-17:20 Dr Dorota Grubba-Thiede (Akademia Sztuk Pięknych, Gdańsk; PISnSŚ): „Mystery / Score-Poem”- Jerzy Bereś i Zbigniew Warpechowski w Wielkiej Brytanii w roku 1979 - „pielgrzymia” wędrówka po 11 ośrodkach (w tym akademickich) i pytanie o możliwość oddziaływania Jerzego Beresia na artystów New British Sculpture / „Mystery / Score-Poem” – Jerzy Bereś and Zbigniew Warpechowski in Great Britain in 1979 – the “Pilgrimage” to 11 Centres (including Academic) and the Question on the Possibility of Jerzy Bereś Impact on New British Sculpture Artists
17:20-17:40 Dr Andrzej Jarosz (Uniwersytet Wrocławski): Inspiracje rzeźbą brytyjską w sztuce wrocławskiej / British inspirations in the Wrocław sculpture
17:40-18:00 Ewelina Kwiatkowska (Uniwersytet Wrocławski): Obiekt, rzeźba, instalacja – współczesna sztuka szkła w Wielkiej Brytanii / „Object, sculpture, installation – contemporary glass art in Great Britain”
18:00-18:20 Małgorzata Micuła (Uniwersytet Wrocławski): W stronę (nie)szlachetności - nowe formy rzeźbiarskie w brytyjskiej sztuce lat 90 / Towards (non)preciousness – New Sculpture Forms in British Art of 90’s.
18:20-19:00 Dyskusja / Discussion
20:30 Spotkanie towarzyskie / Get-together
11.10. 2013
08:30-08:50 Mateusz Soliński (Muzeum Okręgowe w Bydgoszczy): Lucian Freud – malarz ciała / Lucian Freud - painter of human flesh
08:50-09:10 Dr Małgorzata Stępnik (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej): The Aesthetics of the The School of London „Diasporic” Painting - on the Basis of Ronald B. Kitaj's Literary Manifestos / Estetyka „diasporycznego” malarstwa The School of London - na podstawie literackich manifestów Ronalda B. Kitaja.
09:10-09:30 Karolina Kolenda (Uniwersytet Jagielloński): Angielskość angielskiego Land Artu – Richard Long i malowniczość / The Englishness of English Land Art – Richard Long and Picturesqueness
09:30-09:50 Monika Włudzik (Uniwersytet Mikołaja Kopernika): Corporeal Deviance: British Disability Art and It Implications / Ciało niepełnosprawne: brytyjska sztuka niepełnosprawnych i jej implikacje
09:50-10:10 Prof. Anna Markowska (Uniwersytet Wrocławski; PISnSŚ): Gilbert&George - a double author and a space in-between / Gilbert i George – podwójny autor i przestrzeń pomiędzy
10:10-10:30 Dr hab. Maria Hussakowska (Uniwersytet Jagielloński): Craigie Horsfield w Krakowie / Craige Horsfield In Krakow
10:30-10:50 Dyskusja / Discussion
10:50-11:10 Przerwa na kawę / Coffee break
---------------------------------------------
11:10-11:30 Dr Monika Szczygieł-Gajewska (PISnSŚ): Wizje destrukcji w twórczości Cornelii Parker / Visions of Destruction in Cornelia Parker’s Work
11:30-11:50Maciej Gugała (Instytut Sztuki PAN, Warszawa): „Trzeba być praktykiem, żeby to zrozumieć”. Davida Hockneya krytyka historii sztuki / "You have to be a practitioner to know this". David Hockney's criticism of art history
11:50-12:10 Dr Filip Pręgowski (PISnSŚ): Recydywa modernizmu. O brytyjskiej grupie Stuckistów / The recurrence of Modernism. OnThe Stuckists, the British art movement
12:10-12:30 Magdalena Wichtowska (Uniwersytet Adama Mickiewicza): Neoliberalizm po polsku i brytyjsku, czyli co Grupa Ładnie zawdzięcza Young British Artists / Neoliberalism in Polish and English, or what Grupa Ładnie owes Young British Artists.
12:30-12:50 Anna Leśniewska-Zagrodzka (Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leon Schillera w Łodzi): Kolor i światło w twórczości Antoniego Malinowskiego / Colour and Light in the Art of Antoni Malinowski
12:50-13:10 Magdalena Zięba (Uniwersytet Wrocławski): Recepcja polskiej sztuki w Wielkiej Brytanii x XXI wieku - wystawy, kolekcje, krytyka artystyczna / Reception of Polish Art in Great Britain in 21st century – Exhibitions, Collections, Art Criticism
13:10-14:00Dyskusja i zamknięcie konferencji / Discussion and closing the conference
----------------------------------------------------------------------------------------
„Lokal przy ul. Foksal 11 jest wykorzystywany na cele kulturalne przez Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata dzięki pomocy Miasta Stołecznego Warszawy – Dzielnicy Śródmieście.”