PROGRAM KONFERENCJI
Antyk w polskiej sztuce i kulturze artystycznej końca XVIII – początku XXI wieku. Od Franciszka Smuglewicza do Igora Mitoraja
PISnSŚ & SARP, Warszawa – Pawilon SARP, 21 – 23. 09. 2022
21. 09. 2022
Otwarcie
Prof. Jerzy Malinowski (Prezes PISnSŚ), O badaniach nad tradycją antyku w polskiej sztuce i kulturze artystycznej końca XVIII – początku XXI wieku
I.
Dr Małgorzata Biłozór-Salwa (UW), Między dokumentacją a kreacją. Franciszek Smuglewicz i jego inspiracje starożytnością
Dr Aleksandra Krypczyk-De Barra (MNK), Ofiara westalki. O pewnej konwencji obrazowania kobiet w europejskim malarstwie schyłku XVIII wieku na podstawie „Portretu Heleny z Massalskich Potockiej” Franciszka Smuglewicza
Dr Emilian Prałat (MNP, Muzeum Adama Mickiewicza, Śmiełów), Smuglewiczowie w Śmiełowie
Prof. Aleksandra Bernatowicz (IS PAN), Antyk – wybór elit. Malarstwo dekoracyjne epoki stanisławowskiej: Vincenzo Brenna i inni
Dr Marzena Królikowska-Dziubecka (Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych; PISnSŚ), Antyk w rysunkach artystów polskich przełomu XVIII i XIX wieku
II.
Prof. Ryszard Mączyński (UMK), Podążanie do źródeł: warszawska rezydencja all’antica księcia Stanisława Poniatowskiego
Dr Tomasz Dziubecki (PB), Eklektyzm w architekturze: narodziny zjawiska
Prof. Tadeusz Bernatowicz (UŁ; PISnSŚ), Architektura klasycystyczna: wykorzystana szansa na okcydentalizację Wielkiego Księstwa Litewskiego
Dr Wioleta Brzezińska (Muzeum Wsi Kieleckiej; PISnSŚ), Klasycyzm na Wołyniu jako wyraz zamiłowania do sztuki antycznej na przykładzie wybranej architektury pałacowo-parkowej z początku XIX w.
Dr Emilia Ziółkowska-Ganc (UMK; PISnSŚ), Antyczne inspiracje w architekturze Warszawy epoki historyzmu
Dr Piotr Czerkwiński (Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie), Inspiracje Egiptem w architekturze polskiej XIX i XX wieku
III.
Prof. Jurij Biriulow (Lwowska Narodowa Akademia Sztuki, Lwów; PISnSŚ), Dwie epoki inspiracji: motywy antyczne w sztuce lwowskiej z lat 1800-1840 i 1900-1939
Dr Agnieszka Świętosławska (UŁ; PISnSŚ), Zaskakująca (nie)obecność. Tematyka mitologiczna w twórczości artystów lwowskich I połowy XIX wieku.
Lidia Gerc (UMK; PISnSŚ), Motywy antyczne w sztuce Artura Grottgera
Katarzyna Jarzyńska (UW), Neoklasycyzm w twórczości rzeźbiarskiej Jakuba Tatarkiewicza
Dr Jakub Zarzycki (UWr.; PISnSŚ), Obrazy, wizerunki i dyskursy. Recepcja antyku w polskiej prasie ilustrowanej w latach 1859-1914 – projekt badań
22. 09. 2022
IV.
Dr Iwona Dorota (Uniwersytet w Mediolanie), Antyczny pejzaż Italii w epistolografii Zygmunta Krasińskiego
Prof. Agnieszka Bender (KUL; PISnSŚ), Baltassarre Odescalchi o antyku
Dr Dominik Ziarkowski (UE, Kraków; PISnSŚ), Antyk i wzorce klasyczne w historiografii artystycznej Józefa Łepkowskiego
Dr Mariola Kazimierczak (Musée national des châteaux de Malmaison et Bois-Préau), Arcydzieła sztuki antycznej z kolekcji Michała Tyszkiewicza
Pauline Walkiewicz (Ecole de Louvre), Starożytne greckie figurki z terakoty - od paryskiego rynku sztuki do polskich kolekcjonerów Jana Działyńskiego (1829-1880) i Michała Tyszkiewicza (1828-1897): źródło inspiracji?
Dr Ewa Skotniczna (UPJP2) & dr Adam Korczyński (PAU), Zabytki starożytnego Rzymu na fotografiach ze zbioru Karola Lanckorońskiego jako przejaw kultury artystycznej przełomu XIX i XX wieku
V.
Prof. Michał Haake (UAM), Symbolika obrazu „Jawnogrzesznica” Henryka Siemiradzkiego
Dr Maria Nitka (ASP Wrocław; PISnSŚ), Antyczne malarstwo wazowe jako źródło dla kompozycji idylli Henryka Siemiradzkiego
Dr Barbara Ciciora (MNK), Sielanki Henryka Siemiradzkiego - od wątków autobiograficznych do idei piękna
Dr Grzegorz First (UJP2; PISnSŚ): Między Egiptem a Rzymem. Kleopatra i inne wątki egipskie i wschodnie w malarstwie polskim.
Dr Dorota Gorzelany-Nowak (MNK; PISnSŚ), Rekonstrukcje antyku – dekoracje malarskie ścian w obrazach Stefana Bakałowicza
VI.
Prof. Krzysztof Stefański (UŁ), Motywy antyczne w architekturze polskiej początku XX wieku
Dr Filip Chmielewski (MNK; PISnSŚ), Motywy antyczne niedostrzegane... "Antykizujące" godła międzywojennych krakowskich kamienic a "klasyczne" motywy w polskim malarstwie i grafice lat 20. i 30. XX wieku
Piotr Fałat (UKSW), Wzorce antyczne w architekturze Warszawy I połowy XX wieku (do 1939 roku)
Dr Błażej Ciarkowski (UŁ), Forum Marescialli. Wpływ imperialnego Rzymu na kształtowanie przestrzeni publicznej w Polsce lat 30. XX wieku
Prof. Yuriy Kryvoruchko (Zaporoski Narodowy Uniwersytet Techniczny), Antyczna tradycja we współczesnej architekturze sakralnej polsko-ukraińskiego pogranicza
23. 09. 2022
VII.
Dr Ewa Ziembińska (MNW; PISnSŚ), W poszukiwaniu porządku. Idea nowego klasycyzmu a polscy rzeźbiarze w Paryżu
Łukasz Żuchowski (UW), Antyk Dunikowskiego? Problematyka wpływu tradycji antycznej w kontekście „Autoportretu. Idę ku Słońcu” (1917/1920)
Dr Piotr Chabiera (PISnSŚ), Konkurs na pomnik Księcia Witolda w Wilnie. Niezrealizowany projekt Ludomira Sleńdzińskiego w duchu nowego klasycyzmu
Dr Małgorzata Geron (UMK; PISnSŚ), Antyk i nowy klasycyzm w twórczości Tymona Niesiołowskiego.
Dr Katarzyna Bogacka (SGGW), Włoskie pierścienie biskupie z XX i XXI wieku w kulturze artystycznej Polski
VIII.
Prof. Eleonora Jedlińska (UŁ; PISnSŚ), „Odys jestem, wracam spod Troi …” - Tadeusz Kantor i jego recepcja „Odysei”
Prof. Jerzy Uścinowicz (PB; PISnSŚ; SARP), Pomiędzy Grecją a Rzymem - idee antyczne współcześnie transponowane. Nowe teatry w Gardzienicach.
Dr Przemysław Kaniecki (UW), Tron Hadesa we ,,Wniebowstąpieniu" Tadeusza Konwickiego
Dr Grzegorz First (UJP2; PISnSŚ), Antyk w polskim filmie fabularnym. Od literatury i archeologii do obrazu (głos w dyskusji)
Joanna Wojciechowska-Kucięba (Lublin), Ornamentyka antyczna w filmie historycznym (Faraon, Quo Vadis)
IX.
Paulina Adamczyk (MNW; PISnSŚ), Terytoria antyku. Paradoks powozu Platona?
Dr hab. Małgorzata Stępnik (UMCS; PISnSŚ), Sfinks i Gorgony. Psychoanalityczny "bestiariusz" we współczesnej sztuce polskiej
Dr Agnieszka Jankowska-Marzec (ASP Kraków), Wobec antyku: malarstwo Kingi Nowak.
Prof. Jan W. Sienkiewicz (UMK; PISnSŚ), Antyk i pop-art. Twórczość rzeźbiarska Michała Jackowskiego
Dr hab. Agnieszka Gralińska-Toborek (UŁ), Post-klasycyzm Igora Mitoraja
Prof. Teresa Grzybkowska (PISnSŚ), Meduza Igora Mitoraja
Zakończenie konferencji